Murdoch - Google: 1 - 0

Google heeft gebogen voor Rupert Murdoch, of op z’n minst met het hoofd geknikt. Nadat de mediatycoon had gedreigd het informatieaanbod van zijn concern News Corp bij Google weg te halen en over te stappen op de zoekmachine Bing van concurrent Microsoft, heeft Google uitgevers nu toegestaan de gratis toegang tot abonneesites te beperken. De verrassende concessie vervult niet alle wensen van Murdoch, die heeft gezworen dat hij medio 2010 geld in rekening zal brengen voor de door News Corp op het web aangeboden informatie. Maar het is een stap in de goede richting.

Het nieuwe model, dat onmiddellijk van kracht is, houdt in dat de gebruikers van Google niet langer onbeperkte toegang zullen genieten tot nieuwssites waarvoor je moet betalen als je daar rechtstreeks naar toe surft.

Kranten als de Financial Times, die al een model met betaalde abonnementen hanteren, hebben nu de optie de vrije toegang te beperken tot niet meer dan vijf verhalen per dag en de gebruiker bij de zesde klik door te sturen naar de inlogpagina.

De dreigende houding van Murdoch lijkt Google ongerust te hebben gemaakt, maar het is niet helemaal duidelijk waarom. Het zoekmachinebedrijf beheerst 65 procent van het webverkeer, waardoor het de aanbieders van informatie veel ‘hits’ oplevert en de hoeveelheid advertentie-inkomsten die ze kunnen verwezenlijken doet toenemen.

Een stap van Murdoch om geld te gaan vragen voor zijn informatie en die weg te halen bij Google, dat 15 procent van het verkeer van News Corp genereert, zou waarschijnlijk veel riskanter zijn geweest voor de uitgever dan voor het zoekmachinebedrijf.

De plotselinge ommezwaai van Google zou een weerspiegeling kunnen zijn van de zorg over wat er zou kunnen gebeuren als andere uitgevers en masse op Microsofts Bing zouden overstappen. Dat is nog steeds een risico, gezien de toenemende bezwaren van de sector tegen de vrije toegang tot – of wat Murdoch de ‘diefstal’ noemt van – informatie die dikwijls duur is om te produceren.

De stap van Google zal Murdoch waarschijnlijk niet tevreden stellen. Gebruikers van Google’s nieuwszoekdienst zullen de informatie waarnaar zij op zoek zijn op een bepaalde site waarschijnlijk al na de eerste klik blijven vinden, zodat de concessie dat uitgevers na vijf klikken iets in rekening mogen brengen niet zo veel voorstelt. Murdoch heeft niet onthuld hoe hij gebruikers van de informatie van News Corp op het web wil laten betalen, maar Google zal misschien méér moeten doen om ervoor te zorgen dat de nieuwspagina’s van de zoekgigant gevuld blijven.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com

    • Una Galani