Dansen? Dan ook trouwen/ boksen/ spelen

Aangeklede feesten zijn terug van weggeweest.

Er is niet meer alleen aandacht voor de playlist, maar voor ‘het geheel’.

Met gespannen gezicht staan zes mensen te kijken naar een plastic buis, die aan het plafond van een klein marktkraampje hangt. Handen zo dicht mogelijk bij de buis allemaal, want die kan ieder moment vallen. Plotseling schiet er één naar beneden: een jongen grijpt net mis.

Een kinderfeestje? Nee. Het onderdeel ijspegelvangen is één van de vele spellen op de Nachtspelen, een feest dat een paar weken geleden op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam plaatsvond. De ene speler heeft een schaatspak aan, een ander is in een rode bontjas gekleed. Weer een ander heeft een wit verfpak aan, met daaroverheen een sticker met snowbusters! erop.

In een andere zaal zijn wedstrijdjes spijkers-in-een-boomstronk-slaan aan de gang, onder toeziend oog van een strenge scheidsrechter. En klim-naar-de-bel: door op een stellage over je vrienden heen te klimmen, moet jouw team het snelste aan de bel bovenaan de ‘berg’ hangen. Op de button die je erbij krijgt uitgedeeld, staat WINNEN IS BELANGRIJKER DAN MEEDOEN!

Op dit feest draait het niet alleen om de muziek van de dj’s. En dat is vaker zo. Kijk naar deze voorbeelden: een bokswedstrijd op de computer, in de foyer naast een grote danszaal. Trouwen voor een dag? Dat kon vorig jaar, bijvoorbeeld op het winterfeest Source on Ice, vlakbij Utrecht. Dan zijn er de aerobicslessen, de bingo’s, de kussengevechten en soms zelfs de cursussen bloemstukjes knutselen. En natuurlijk mag de kappershoek niet ontbreken.

Die ‘randdingen’ op feestjes, vormen die een nieuwe trend? Niet volgens Cliff de l’Isle, oprichter van evenementenorganisatie FCA, „Nieuw is het volgens mij niet. Op de gabberfeesten die er in de jaren tachtig waren, kon je je haar al laten afscheren.” Wel vindt hij dat organisaties vaker dan vroeger meer energie steken in het feest an sich, waar een paar jaar geleden de aandacht nog vooral naar de playlist uitging.

Je zou beter kunnen zeggen dat ‘aangeklede’ feesten terug van weggeweest zijn, denkt De l’Isle. In de jaren negentig stonden in enorme zalen de dj’s centraal. Ook nu draaien feesten als Awakenings, waar het om „gewoon een hele avond beuken” draait, nog goed. Maar persoonlijk en interactief vermaak wint aan populariteit. Als voorbeeld noemt hij de voor-wat-hoort-wat-stand die FCA geregeld op feesten neerzet: „Daar kun je een cadeautje krijgen, niet voor geld, maar voor een tegenprestatie. Honderd push-ups ofzo.”

Het vrolijke en interactieve karakter van de acts draagt bij aan het gevoel dat mensen bij ‘jouw’ dancefeest of festival krijgen, legt Joop Angenent uit. Hij is een van de eigenaren van creatief bureau Triomf. Ook zij staan, naast de retro 80s verantwoord-feesten, bekend om extra’s als de discocaravan: dansen op 4 vierkante meter in een caravan.

Of het kaboutercurlen – ja, dat is curlen met tuinkabouters en „de nieuwste kandidaatsport voor de Olympische Zomerspelen in 2016”. Bij de feesten van Triomf is te zien dat er niet alleen aandacht is voor de dj, maar ook voor het publiek, zegt Angenent: „Bij ons staat de dj altijd vóór het podium, erop houden we de activiteit met de mensen zelf. Wij draaien dat bewust om.”

Trendwatcher Adjiedj Bakas geeft de organisaties gelijk, en trekt de hang naar vrolijkheid breder: „Een mens wil altijd spelen, vermaakt worden. En dat is het laatste jaar ook op de dansvloer flink doorgekomen.”

Net als De l’Isle verwijst Bakas naar de jaren tachtig, toen ook een economische recessie aan de gang was. „Toen verkleedden we ons en keken met zijn allen in de buurtkroeg naar Dynasty. Mensen zijn op zoek naar vrolijkheid, zeker als ze om zich heen nare berichten horen.”

Daarom zijn niet alleen ‘randdingen’ nu populair; ook themafeesten doen het goed. Organisatie Meubelstukken (van dj Joost van Bellen) scoort er al jaren mee, onder meer met de Oud Hollandse Acid Party – natuurlijk voorzien van Hollandse meisjes met dienbladen vol stukjes kaas. En dit jaar voor de derde keer Valtifest. Thema: ‘Beestenboel en neem een ballon mee’.

Een thema brengt verklede mensen met zich mee, en die kijken anders aan tegen een feest dat ze bezoeken. Outfits uitzoeken, make-up erbij; en de mannen doen hier net zo hard aan mee als dames. Met een thema begint het feestje al thuis, legt Cliff de l’Isle van FCA uit: „Verklede bezoekers doen meer moeite, voelen zich meer verbonden met het feest. De sfeer verandert er totaal door. Hoe meer mensen verkleed, hoe beter.”

De laatste reden voor het breder oppikken van interactief vermaak is een simpele: de overvolle agenda. Dancefeesten en ook festivals moeten zich meer en meer onderscheiden om de aandacht te trekken. „Als je wilt, kun je elke week naar een ander feest. Aandacht voor bijzondere extra’s is gewoon nodig.”

En waarmaken wat je zegt is als organisatie ook hard nodig, tippen de mannen achter de Nachtspelen. Feestgangers zijn kritisch en laten zich niet voor de gek houden: „Doe je niet wat je belooft op je flyer of je website, dan blijven je bezoekers de volgende keer weg.”

    • Annemarie Kas