Waar mag de lezer ons aan houden?

Waar staat NRC Handelsblad voor, en waar mogen lezers van de krant en bezoekers van de site ons -dus –  aan houden? Op deze vragen probeert hoofdredacteur Birgit Donker (foto) een antwoord te geven in een filmpje dat wij op de website hebben geplaatst. Met de webvideo en enkele andere nieuwe verantwoordings-elementen proberen krant en

Waar staat NRC Handelsblad voor, en waar mogen lezers van de krant en bezoekers van de site ons -dus -  aan houden? Op deze vragen probeert hoofdredacteur Birgit Donker (foto) een antwoord te geven in een filmpje dat wij op de website hebben geplaatst.

Met de webvideo en enkele andere nieuwe verantwoordings-elementen proberen krant en website hun journalistieke missie anno 2009 te expliciteren. Het belang daarvan neemt toe naarmate de varieteit in het aantal (nieuws-) sites toeneemt, waarbij het onderling verschil lang niet altijd duidelijk is.

Wat is de rol van commercie in de journalistieke producties ? Worden feiten en opinies wel altijd gescheiden? Bovendien zwerven individuele artikelen van websites door de toegenomen rol van zoekmachines steeds vaker door de blogosphere, zonder dat lezers ervan bekend zijn met het “merk NRC”.

Minstens zo belangrijk voor de journalistieke missie is de verwachting die de redactie heeft van de bezoeker. Door de toename van het aantal interactieve kanalen krijgt de bezoeker van een website een steeds grotere rol bij het bepalen van de (interactieve) inhoud van een journalistieke site. Daarmee helpen zij de huidige  definitie van kwaliteitsjournalistiek bepalen, schrijven  de Amerikaanse journalisten  Kovach en Rosenstiel in hun baanbrekende boek over The elements of journalism.

Om de kwaliteit van publieke reacties te bevorderen  modereert de redactie van nrc.nl - als een van de weinige nieuwssites -  van te voren alle reacties die binnenkomen. De netiquette (regels voor interactie)  is langer en gedetailleerder dan op veel andere sites.  Ook dit beleid wordt explicieter gemaakt, in een dokument dat ter redactie  in de wandeling wel de ” journalistieke bijsluiter” wordt genoemd.

Verder hebben we ons zogeheten Stijlboek op de site geplaatst. De lezer kan zien welke spelling- en andere taalregels NRC Handelsblad hanteert. Al langer stond dit stijlboek op een interne website, maar deze is nu ook toegankelijk gemaakt voor bezoekers. Daarnaast is het Stijlboek in boekvorm verkrijgbaar.                                                                                                                             

Alle hierboven genoemde elementen (filmpje, bijsluiter, stijlboek)  zijn vooralsnog te vinden in de websectie Over de krant. Deze staat nu nog onderaan de homepage en elke andere pagina van nrc.nl.  We zoeken nog naar een mooier, prominenter plekje bovenaan de pagina, zoals het eigenlijk hoort.

Wie opmerkingen heeft, en zaken op de site aantreft die niet sporen met de genoemde regels , kan mailen naar delezerschrijft@nrc.nl.  Hieronder reageren mag natuurlijk ook.

Kees Versteegh is chef internet van NRC Handelsblad.

Share/Save/Bookmark

    • Kees Versteegh