Ontslag gaf zetje voor eigen bedrijf

Petra Hoogstad was een van de medewerkers van Endemol Nederland die in februari hun baan verloren. Zij begon daarna voor zichzelf. „Ik ben blij dat dit me is overkomen.”

Ze somt ze in hoog tempo op. Holland’s Next Top Model, Doe-Het-Zelf-Date, Rijk Met Je Rekening, RTL Travel, Passion for Fashion en nog veel meer televisieprogramma’s. In twaalf jaar bij producent Endemol werkte Petra Hoogstad (36) mee aan tientallen programma’s en ‘crossmediale concepten’. De eerste vier jaar werkte de Amsterdamse als regisseur en verslaggever op locatie. De afgelopen acht jaar was ze verantwoordelijk voor het bedenken van programma’s, voor tv, internet en mobiel. Met name gesponsorde formats, ook wel non-spot of branded content genoemd, waarbij zenders en adverteerders innig samenwerken.

Tot februari van dit jaar. Endemol ging bezuinigen en zegde onder anderen Hoogstad ontslag aan. Het bleek de voorbode van een grote reorganisatie die bij Endemol Nederland 65 arbeidsplaatsen kost, ongeveer een derde van alle medewerkers. „Het zoemde al een tijd rond in het bedrijf”, zegt Hoogstad. „Maar mijn ontslag kwam als een totale verrassing. Ik had vorig jaar meegewerkt aan vier succesvolle programma’s. Ik had gewoon business geleverd. Waarom werd ik dan ontslagen?”

Ze zegt dat ze begrijpt dat Endemol wil afslanken, dat de traditionele televisieproducent met veel overhead een projectmatige organisatie wil worden, dat ze moeten proberen aan te haken bij de nieuwe digitale generatie consumenten. „Maar het lijkt me niet logisch om te bezuinigen op een creatief bedrijfsonderdeel, zoals de afdeling waar ik werkte. Zeker niet als je bedenkt dat er nog groei zit in gesponsorde programma’s.”

Toen Hoogstad haar officiële ontslagbrief kreeg kwam ze voor haar gevoel in „een emotionele achtbaan” terecht. „Ontslag is toch een beetje alsof een liefdesrelatie uitgaat. Je vraagt je direct af wat je zelf fout hebt gedaan. Was ik dan niet goed genoeg?”

Na de brief volgde een gesprek met personeelszaken. „Ik voelde dat de beslissing al genomen was. Het had geen zin om daar nog tegen te vechten. Ik heb geprobeerd mijn ontslag snel een plek te geven. Mijn broer zei: ‘Je bent zo gelaten’. Ik vond het natuurlijk onterecht, maar ik was niet boos, alleen verrast.’

Ze besloot twee trainingen te volgen om haar sterke punten te ontdekken en haar zelfvertrouwen terug te winnen. En ze nam een loopbaancoach in de arm. „Die hebben me echt geholpen om in te zien wat mijn kwaliteiten zijn. Wat mij duidelijk werd: je kunt maar beter een plan hebben. Niet passief zijn. Geloven in je kracht.”

Hoogstad besloot voor zichzelf te beginnen. „Ik liep al veel langer met dat idee rond. Ik had gewoon een zetje nodig. Anders had ik de keuze nooit gemaakt om een eigen bedrijf te starten. Dat is wrang, want het liefst hou je natuurlijk alles in eigen hand. Maar werken in loondienst maakt je misschien ook een beetje lui. Ik ben blij dat me dit is overkomen.”

Haar nieuwe bedrijf Crossmediaconcepts bedenkt „relevante, onderscheidende en authentieke crossmediale concepten” voor adverteerders, zenders, producenten en non-profitorganisaties. „Het is een zegen dat ik niet meer afhankelijk ben van anderen. Ik houd mijn eigen presentaties, ik verdedig mijn ideeën bij potentiële opdrachtgevers, ik doe mijn eigen grafische vormgeving.”

Tijdens een startersdag van de Kamer van Koophandel viel het haar op dat veel meer mensen met hetzelfde gevoel rondliepen. „Er zaten er veel meer in dezelfde situatie als ik. Allemaal zeiden ze hetzelfde: ‘Dit is dé kans om voor mezelf te beginnen’.”

Ze zegt dat ze zich goed beseft dat veel startende bedrijven na korte tijd alweer over de kop gaan, maar sterkt zich met de gedachte dat juist starters met ervaring in loondienst en een uitgebreid netwerk de beste overlevingskansen hebben.

Heeft ze zich een doel gesteld voor de komende paar jaar? Lachend: „Ik hoef in ieder geval niet de nieuwe Reinout Oerlemans te worden. Maar een succesvol format aan hem – of John de Mol – verkopen lijkt me wel geweldig. Mijn business is echt het bedenken en ontwikkelen van crossmediale formats. Het produceren ervan laat ik over aan de grote jongens.” Gelukkig heeft haar man ook werk, zegt ze. „Er is dan ook nooit sprake geweest van een financieel drama omdat mijn inkomsten wegvielen. Dat scheelt. Maar ik verdien nu weer m’n eigen geld. Ik ben supertrots op het feit dat ik inmiddels al verschillende opdrachten heb lopen. Misschien ben ik wel een voorbeeld van een slimme starter in slappe tijden.”