Een stroom geld op zoek naar een sluis

De Noordersluis van IJmuiden is van 1929. Hoogste tijd om in de de huidige crisis een nieuwe, bredere sluis te bouwen, vindt minister van Verkeer, Camiel Eurlings (CDA). Afgelopen vrijdag kondigde hij tijdens het jaarlijkse Havengildediner, waarbij de Amsterdamse havenbaronnen zich verlustigden in consumptief netwerken, aan dat er een Planstudie naar een nieuwe sluis komt. Een staande ovatie viel de minister ten deel.

Amsterdam dringt al dertig jaar aan op een nieuwe sluis in het Noordzeekanaal om de westelijke havens beter en sneller toegankelijk te maken. Talrijke studies van belanghebbenden onderbouwden de noodzaak om de 45 meter brede Noordersluis te vervangen door een grotere; maar het Centraal Planbureau verwees al deze studies als ondeugdelijk naar de prullenbak.

De nieuwe sluis moet 65 meter breed worden (de breedte van een voetbalveld) en wordt begroot op 700 miljoen euro. Er is „zicht op financiering”, sprak Eurlings cryptisch. Interessante uitlating in deze tijd waarin banken gemaand worden hun kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf te verhogen. Maar volgend jaar komt de crisis- en herstelwet, en dan gaan de financiële sluizen open. Miljarden euro’s zijn dan op zoek naar een infrastructurele bestemming.

Beseft Eurlings intussen dat hij de Motie-Van Oudenallen uitvoert? Ter herinnering: Gonny van Oudenallen zat in 2006 vier maanden in de Tweede Kamer. Ze kwam als Lijst Van Oudenallen in de blauwe bankjes omdat de Lijst Pim Fortuyn (LPF) haar destijds wegens ophef over een oude bonnetjeskwestie niet in de fractie wilde hebben.

De Kamer nam een door Van Oudenallen ingediende motie voor de aanleg van een nieuwe sluis bij IJmuiden aan. Het was het hoogtepunt van haar kortstondige tumultueuze parlementaire carrière. Maar hoeveel schepen varen er straks door die nieuwe sluis richting Amsterdamse havens?

De Afrikahaven, een initiatief uit 1965 van de toenmalig Amsterdamse PvdA-wethouder Economische Zaken Joop den Uyl, is een tragische vorm van kapitaal- en natuurvernietiging geworden. Bij de Ceres-terminal, die in 2001 in gebruik werd genomen, groeide vier jaar lang gras op de kades. De enige gebruiker die uiteindelijk kwam, heeft het contract onlangs weer opgezegd.

Bij Hoek van Holland verrijst de tweede Maasvlakte in zee, voor de uitdieping van de Westerschelde wordt na veel gespetter een polder onder water gezet. Amsterdam kan niet achterblijven. Gonny lacht zich straks helemaal gek als in 2016 de nieuwe sluis naar haar genoemd wordt.

Roel Janssen