Sterke finalisten Idols en X-Factor komen met cd's

De finalisten van X-Factor en andere zoektochten naar onontdekt poptalent brengen hun debuut uit. Het album van Charlene (Idols) verrast het meest.

Lisa Hordijk zat vorig jaar nog op de Herman Brood Academie, een muziekopleiding in Utrecht, en zong in een coverband. Sinds vrijdag ligt haar debuutalbum Smoke in de winkel. Charlene Meulenberg was twee jaar geleden een communicatiestudent die in een gospelkoor zong. Sinds drie weken is haar debuut uit - ze schreef de twaalf nummers grotendeels zelf.

Lisa won in mei het televisieprogramma X-Factor; Charlene werd derde bij Idols 2008. Ze moest Nikki en Nathalie voor zich dulden. De vierde editie van Idols viel op door zijn sterke finalisten; niet eerder kende het programma zo’n muzikaal spannende eindstrijd.

Alle genoemde vrouwen brachten het afgelopen jaar hun debuutalbums uit, maar de plaat van Charlene verrast het meest. Natuurlijk, het jazzy nummer Tell Me en de ballad Nothing Left had ze ook tijdens de televisieshow kunnen zingen, maar dat zijn dan ook niet de liedjes die opvallen. De stuwende single Too Bright, met op hol geslagen drums en dol gedraaide hihats, en het Prince-achtige It’s Forever doen dat wel. In die nummers blijkt Charlene bovendien over een hoge ‘gekke’ stem te beschikken.

RTL slaat Idols dit najaar over, naar verluidt vanwege de tegenvallende kijkcijfers en de sterke concurrentie van andere tv-shows op zoek naar nieuw poptalent. Programma’s als X-factor bijvoorbeeld. Winnares Lisa Hordijk, die inmiddels door het leven gaat als Lisa Loïs, ontpopte zich in die shows als een rockzangeres, met een stem die in kracht en kleur doet denken aan Anouk.

Voor haar debuutalbum Smoke week ze uit naar Londen, waar ze samenwerkte met songwriters die eerder voor Beyoncé en Shakira schreven. Smoke kenmerkt zich door een orkestraal geluid, volle arrangementen en een hang naar retro soul. Promises Promises is zo’n nummer dat doet denken aan de jaren zestig.

Lisa’s stem is krachtig; hij zwaait en zwiert over de aanzwellende violen en achtergrondkoren heen. Maar de plaat verrast minder - daarvoor hoorden we de retro soulsound de afgelopen jaren al te vaak, onder meer van Joss Stone, met wier producer Lisa ook samenwerkte.

Hitpotentie heeft Lisa zeker. Dat bewees ze al eerder, met het nummer Hallelujah van Leonard Cohen, dat ze in de finale van X-Factor zong. Tien weken lang stond ze op nummer 1. Het zijn taferelen die doen denken aan het popgekke Groot-Brittannië, waar de zoektochten naar onontdekt muzikaal talent duizelingwekkende hoge kijkcijfers scoren. Vorige week brak de Schotse huisvrouw Susan Boyle, tweede bij Britain’s got talent, alle verkooprecords; van haar debuutalbum, dat direct op de eerste plaats belandde, werden in een week tijd 410.000 exemplaren verkocht. Eerder al belandde de jongensband The JLS, tweede in de Britse X-Factor van vorig jaar, op nummer een - vóór het ‘comebackalbum’ van superster Robbie Williams. X-Factor winnares Alexandra Burke had de ster ook al in de weg gezeten.

Maar het is de vraag of Nederland wel genoeg plek heeft voor alle finalisten uit Idols, X-Factor, Popstars en Holland’s got talent - de muziekmarkt is tenslotte aanzienlijk kleiner dan die in Engeland. Aan de andere kant; zonder Idols zat Lisa nog altijd in een coverbandje en zong Charlene nog iedere zondag in de kerk.