Musea actief op Amsterdamse kunstbeurs PAN

De PAN stevent opnieuw af op een recordjaar. De markt blijft aarzelend, maar er zijn toch vele leuke verkopen te melden. „Het plezier is terug.”

Naast particulieren waren deze week ook musea actief op de PAN, de jaarlijkse beurs voor kunst en antiek in de RAI in Amsterdam. Het Rembrandthuis kocht bij Kunstzalen A. Vecht een 46 centimeter hoge versie van het bekende beeld van de schilder zoals dat op het Rembrandtplein staat. Gemaakt in 1944 door beeldhouwer Louis Royer zelf. Het Tassenmuseum kocht bij Jan Roelofs Antiquairs een gotisch tassenbeugeltje en het Rijksmuseum heeft een oogje op een bijzonder terracotta beeldje van Jan Claudius de Cock, ook bij Vecht. Boijmans schafte en stoel van J.J.P. Oud aan bij De Andere Tijd Modern Design uit Kampen. Het Teylers Museum kocht een schilderij van Paul Gabriël.

De beurs was dit jaar flink drukker dan vorig jaar, zegt Titia Vellenga van de PAN. Tot vrijdagavond waren er al ruim 30.000 bezoekers geweest. Inclusief dit weekeind verwacht de beurs in totaal 40.000 bezoekers, ruim 10 procent boven recordjaar 2008.

De verkoop gaat volgens Vellenga beter dan in 2008. „Anderzijds is er nog steeds terughoudendheid, want ook 2010 blijft een moeilijk jaar voor de economie. Maar er zijn nog behoorlijk wat mensen die geld hebben en die zien kunst als een goede manier om te investeren. De spaarrentes bij de banken zijn laag, onroerend goed loopt niet goed en de aandelenmarkt is onzeker. Kunst levert niet veel geld op, maar het is wel een stabiele belegging. En het geeft plezier.” Vooral bij de opvallend goede verkoop van juwelen merk je volgens Vellenga dat mensen het gehad hebben met de crisis. „Men wil weer leuke dingen doen. Het plezier is terug.”

De beurs ziet er ieder jaar een beetje frisser uit en waagde zich ditmaal in sommige gangpaden zelfs aan een zebraprintje als vloerbedekking. Het staat goed bij de steeds opvallender aanwezige stands met hedendaagse kunst en fotografie. Martin Rogge van Flatland Gallery stond vorige week nog op Paris Photo. In Parijs had hij veel succes met Erwin Olaf en Ruud van Empel en in Amsterdam gaat dat volgens hem gewoon door. „Al is het wel even omschakelen van een gespecialiseerde fotobeurs met mensen die soms meer van Erwin Olaf weten dan ik. Hier op de PAN is fotografie nog steeds een nieuw medium, maar er is veel verbeterd sinds de vorige keer dat ik hier stond, zeven jaar geleden.” Van Ruud van Empel verkocht Rogge op de PAN al acht werken, waaronder twee prints van het nostalgische stilleven Souvenir #5 voor 11.000 euro per stuk.

Ook Niels de Boer van kunsthandel P. de Boer is tevreden. Hij verkocht iedere dag wel iets. Het duurste was een mooi Gezicht op Dordrecht van Jan van Goyen uit 1655 dat voor ongeveer drie ton naar een buitenlandse particulier ging. De Boer heeft het bij Sotheby’s vandaan. Op de veiling in Londen was de vraagprijs 175.000 euro, maar niemand bood toen genoeg. „Ik en mijn vader hebben het samen met anderen gekocht. Dat gebeurt veel in ons vak, al sinds de zeventiende eeuw.”

Antiquair Jan Roelofs heeft tot nu toe geen geweldige beurs gehad. „Het gaat al jaren richting moderne en hedendaagse kunst, en antieke meubels zijn het moeilijkst.” Het Amsterdamse Tassenmuseum kocht bij hem voor enkele duizenden euro’s een bijzondere gotische tassenbeugel uit 1420. „In de vorm van een kathedraal met bogen en pilasters. De beugel is opgebaggerd uit de Maas, een jaar of twintig geleden.”

Om wat loop in zijn stand te brengen heeft Roelofs buiten zijn stand een opvallende designkast van zwarte dominosteentjes gezet die eerder dit jaar op de designbeurs van Milaan ook veel bekijks trok. En binnen hangt moderne kunst tussen de antiquiteiten. Werk van Sylvia Willink en van de jonge Surinaamse schilder George Struikelblok die volgens Roelofs sterk in opmars is. „Hij is uitgeroepen tot de meest veelbelovende kunstenaar van Zuid-Amerika. Edgar Davids heeft veel werk van hem. Voetballers zouden vaker iets met kunst moeten doen.”

Pan, RAI, Amsterdam. T/m zondag 29/11, 11-19 uur. Inl: pan.nl