Kilometerheffing alleen voor nieuwe auto’s

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) ligt flink onder vuur met zijn Wet Kilometerprijs. Terecht. De kosten en de risico’s zijn veel te hoog in verhouding tot de baten. Door de eis van budgetneutraliteit zullen de files niet verminderen, laat staan oplossen. Met een beperkte aanpassing van zijn wetsvoorstel kan Eurlings echter alle critici de mond snoeren en de geschiedenis ingaan als de minister die het eindelijk wel voor elkaar kreeg. De simpele truc die hij moet toepassen, is de wet alleen van toepassing verklaren op nieuwe auto’s. Daarmee lost hij in één klap de hele inbouwproblematiek op van het meetkastje. Dat scheelt enorm in de kosten en het risico op brokken wordt ook een stuk kleiner. Voor de meeste nieuwe auto’s volstaat een software-update op het reeds ingebouwde navigatiesysteem en een kleine investering in hardware om te voldoen aan de uitvoeringseis ‘geschikt voor kilometerprijs’. Daar zal niemand een probleem van maken omdat door de afschaffing van de BPM nieuwe auto’s al gauw een kwart goedkoper worden. Uitrol gaat op vrijwillige basis, niemand wordt immers verplicht om een nieuwe auto te kopen. Ten slotte moet Eurlings vasthouden aan het principe van inning van de kilometerprijs door bedrijven, precies zoals de BPM wordt geïnd door de auto-importeurs. Wat hij daarvoor moet doen, is een markt creëren (met vergunningen) voor partijen die het kastje dat in de nieuwe auto moet worden ingebouwd (of er af fabriek al inzit) beheren in opdracht van de voertuigeigenaar. Die moet dus een abonnement afsluiten bij een serviceprovider die er voor zorgt dat de informatie nodig om te bepalen hoe hoog de belasting is, netjes wordt verzameld en gefactureerd. Als hij dat slim aanpakt, zullen de KPNs en TomToms van deze wereld ongetwijfeld proberen de berekening van de belasting te combineren met andere administratieve diensten en zaken als navigatie, alarmering, veiligheid, pechhulp, onderhoud en internet in de auto. Plan B van Beter.

Jan Prins

Partner bij adviesbureau ItaQ, stond met Roel Pieper aan de basis van de kilometerheffing, Barendrecht