Theater & Dans - En Verder

Dancing on the Edge Festival

Het Dancing On The Edge Festival toont komende week in vijf steden dans en theater uit het Midden-Oosten. Vele van de voorstellingen zijn van vrouwen. Ätaba gaat over het dubbelleven in Marokko: overdag de façade van zaken en geloof, ‘s nachts de drank, dansen, drugs en seks. Het Iraanse Charisma gaat over het verlangen naar een geliefde. Man is Man is Brecht overgeplaatst naar de oorlog in Irak. In The Assassination of Omar Rajeh wordt de lange reeks journalistenmoorden in Libanon besproken. Een van de festivallocaties is Rialto, waar op zondag en maandag korte en lange dansfilms en een live performance zijn te zien. T/m 13 dec. Amsterdam, Groningen, Rotterdam, Utrecht, Den Haag. Inl: 020-6180220 of www.dancingontheedge.nl.

Happy Days

Vanavond gaat in de Haarlemse Toneelschuur Happy Days (1961) van Samuel Beckett in première. Actrice Leny Breederveld (ex-Carver) speelt de opgewekt kwebbelende dame Winnie die tot haar middel in het zand is ingegraven. Na de pauze zelfs tot haar nek. Beckett schreef het als een strak gecomponeerd muziekstuk waarin iedere toon, ieder woord, iedere adem, iedere handeling van belang is. Ted Keijser regisseert. Tournee t/m 14 febr. www.allesvoordekunsten.nl.

Orlando

Oostpool maakt een bewerking van Virginia Woolfs fictieve biografie over de dichter Orlando die 300 jaar wordt en van geslacht wisselt. De voorstelling, geregisseerd door Marcus Azzini, is een boeiend spel met illusie en werkelijkheid, met tijd en gender. Orlando wordt prachtig vertolkt door Maria Kraakman, een jongensachtig meisje en ook een meisjesachtige jongen. Zij vertolkt precies waar het in de toneelbewerking om draait: een open vorm, waarin de illusie wordt doorbroken. Tournee t/m 22 dec. Inl: toneelgroepoostpool.nl.

Marc-Marie Huijbregts

Marc-Marie Huijbregts en zijn rijke, chaotische ragebol leken zo goed bij elkaar te passen dat zijn coming out als kalende man ook consequenties heeft voor zijn werk. In zijn vierde programma snijdt hij de vraag aan wie hij in zijn nieuwe gedaante eigenlijk is. Hij doet dat in een paar oprechte overpeinzingen en door twee liedjes te zingen: het tere Ken je mij? Wie ken je dan? en, met magnifiek elan, het uitdagende I am what I am. Tournee t/m 13 juni. Inl. harrykies.nl.

Ghetto van Heijermans

De tragische liefde van een Jodenjongen, die geen Jood meer wil zijn, en een christenmeisje staat centraal in Ghetto van Herman Heijermans. Regisseur Jaap Spijkers brengt bij Het Toneel Speelt het polemische stuk na honderd jaar weer tot leven. Mark Rietman speelt de vader, een blinde voddenhandelaar, met een dwingend realisme. Tournee t/m 19 dec. Inl. www.hettoneelspeelt.nl.

Sex & Drugs & Hoog-Barok

Een ruig rocknummer tegen Zeeland (en dus ook tegen Bløf), een deraillerend Brelchanson, een immorele lofzang op de twintigste eeuw, een jazznummer tegen jazz – en dat is nog maar een heel klein deel van wat Mike Boddé en Thomas van Luyn in Sex & Drugs & Hoog-Barok te bieden hebben. De meesters van de intelligente idiotie – bekend van De Mike & Thomas Show – presenteren losse nummers die allemaal te maken hebben met muziek en taal – en hoe daarmee met droogkomische virtuositeit te spelen valt. Tournee t/m 29 dec. Inl. www.harrykies.nl.