Dit jaar geen nieuwe 'Idols'

Britse ‘X-factor’-deelnemers houden de eerste plaats op de hitlijsten bezet – voor superster Robbie Williams.

Hoe staat het met de Nederlandse kandidaten?

Lisa Hordijk zat vorig jaar nog op de Herman Brood Academie, een muziekopleiding in Utrecht en zong in een coverband. Dit weekeinde ligt haar debuutalbum, Smoke, in de winkel.

Charlene Meulenberg was twee jaar geleden een communicatiestudent die in een gospelkoor zong. Sinds drie weken ligt haar debuut in de winkel – de twaalf nummers schreef ze grotendeels zelf.

Lisa won in mei X-Factor. Charlene werd derde bij Idols 2008. Ze moest Nikki en Nathalie voor zich dulden. De vierde aflevering van Idols viel op door zijn sterke finalisten; niet eerder had het programma zo’n muzikaal spannende eindstrijd gekend.

Alle genoemde vrouwen brachten afgelopen jaar hun debuutalbums uit, maar het album van Charlene verrast het meest. Natuurlijk, het jazzy nummer ‘Tell Me’ en de ballad ‘Nothing Left’ had ze ook in de televisieshow kunnen zingen, maar dat zijn dan ook niet de nummers die opvallen. De stuwende single ‘Too Bright’, met op hol geslagen drums en dol gedraaide hiats, en het Prince-achtige ‘It’s Forever’ doen dat wel. In die nummers blijkt Charlene over een hoge ‘gekke’ stem te beschikken.

RTL slaat Idols dit najaar over, naar verluidt vanwege de tegenvallende kijkcijfers en de sterke concurrentie van andere tv-shows. Programma’s als X-factor bijvoorbeeld. Winnares Lisa Hordijk, die inmiddels door het leven gaat als Lisa Loïs, ontpopte zich in die shows als een rockzangeres, met een stem die in kracht en kleur doet denken aan Anouk.

Voor haar debuutalbum Smoke week ze uit naar Londen, waar ze samenwerkte met songwriters die eerder voor Beyoncé en Shakira schreven. Smoke kenmerkt zich door een orkestraal geluid, volle arrangementen en een hang naar retro soul. ‘Promises Promises’ is zo’n nummer dat doet denken aan de jaren zestig.

Lisa’s stem is nog altijd krachtig; hij zwaait en zwiert over de aanzwellende violen en achtergrondkoren heen. Maar de plaat verrast minder – daarvoor hoorden we de retro soulsound de afgelopen jaren al te vaak, onder meer van Joss Stone, met wier producer Lisa ook samenwerkte.

Hitpotentie heeft Lisa zeker. Dat bewees ze al eerder, met ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen, dat ze in de finale van X-factor zong. Tien weken lang stond ze op nummer 1. Het zijn taferelen die doen denken aan het popgekke Groot-Brittannië, waar de zoektochten naar onontdekt muzikaal talent duizelingwekkend hoge kijkcijfers scoren. Deze week brak de Schotse huisvrouw Susan Boyle, tweede bij Britain’s got talent, alle verkooprecords; vorige week belandde het debuutalbum van de jongensband The JLS, tweede in de Britse X-factor van vorig jaar, op nummer één – vóór het ‘comebackalbum’ van superster Robbie Williams. Eerder had X-Factor winnares Alexandra Burke de ster ook al in de weg gezeten.

Maar het is de vraag of Nederland wel genoeg plek heeft voor alle finalisten uit Idols, X-Factor, Popstars en Holland’s got talent – de muziekmarkt is tenslotte aanzienlijk kleiner dan die in Engeland. Aan de andere kant; zonder Idols zat Lisa nog altijd in een coverbandje en zong Charlene nog iedere zondag in de kerk.

Beluister liedjes van Charlene via charlenemeulenberg.com