Saab is ten dode opgeschreven nu GM het niet verkocht krijgt

Gaat General Motors (GM) met Saab hetzelfde kunstje uithalen als met Opel? De verkoop van de Zweedse dochteronderneming aan Koenigsegg gaat niet door, en de commissarissen van GM overwegen of het bedrijf moet worden gecontinueerd. Er zouden mensen in het bestuur van de Amerikaanse autoproducent kunnen zitten die menen dat GM Saab weer onder zijn hoede zou moeten nemen – net zoals het concern dat eerder deze maand deed met zijn voornaamste Europese divisie, Opel. Ze zouden de verleiding echter moeten weerstaan.

Toegegeven, General Motors verkeert na de sanering in een betere vorm. Maar de autoproducent uit Detroit heeft nog steeds meer dan genoeg eigen problemen. Hoewel het concern er het afgelopen kwartaal in is geslaagd 3,3 miljard dollar (2,2 miljard euro) aan contanten te genereren en 1,5 miljard dollar aan winst vóór belastingen, lagen veel van zijn fabrieken een groot deel van de zomer stil en werden veel van zijn rekeningen begin juli door zijn failliet verklaarde voorganger betaald.

Dat betekent dat het moeilijk zal zijn deze prestatie zonder omzetstijging te evenaren. En GM moet nog steeds personeelsleden en dealers zien kwijt te raken. Het laatste dat het concern kan gebruiken is de afleiding van nog een noodlijdende nicheactiviteit. Opel, zo kan worden betoogd, was een speciaal geval. GM zou toch al een derde van de Europese autofabrikant voor de massamarkt hebben behouden, en was bezorgd over het moeten delen van zijn technologische kennis met de kandidaat-kopers Magna en – via Sberbank – de Russische autoproducent Gaz.

Met Saab ligt dat anders. Hoe sneu dat ook zal zijn voor de Zweedse industrie, GM moet Saab naar het autokerkhof sturen.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com