Op computers valt weinig meer te verdienen

HP en Dell, twee van de grootste verkopers van computers, richten hun aandacht op ICT-diensten. Daar valt nu meer mee te verdienen.

„Zoals Dell in 1984 de markt verstoorde toen we op maat ging leveren vanuit de fabriek, zo willen we opnieuw de markt verstoren. Niet met pc’s, maar met ICT-diensten.” Dat zegt Dell-directeur Steve Schuckenbrock, die vorige week Nederlandse ICT-specialisten kwam uitleggen hoe de Amerikaanse computergigant zichzelf opnieuw aan het uitvinden is.

Dell groeide in 25 jaar uit tot een concern met een jaaromzet van 61 miljard dollar. Toen kwam de terugslag. Wegens de prijserosie op hardware werd de concurrentie loodzwaar. Dell kreeg moeite de marges op peil te houden.

In 2007 nam oprichter Michael Dell de leiding opnieuw op zich om orde op zaken te stellen. Maar door de crisis dreigt 2009 op een rampjaar uit te lopen nu Dells zakelijke verkoop (80 procent van de omzet) tegenvalt.

Dell wil minder afhankelijk zijn van de computerverkoop en meer geld verdienen met automatisering – waar het bedrijfsleven veel meer geld aan uitgeeft. Schuckenbrock, verantwoordelijk voor Dells grote zakelijke klanten, noemt het ‘Dell 2.0’. Dit jaar kocht Dell voor 3,9 miljard dollar Perot Systems, een ICT-dienstverlener die ooit eigendom was van de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Ross Perot.

Schuckenbrock zegt dat Dell een einde kan maken aan de wirwar van applicaties, servers en onderhoudscontracten waarmee vrijwel elke ICT-afdeling van een groot bedrijf zich geconfronteerd ziet. „Dat is geen nieuw probleem”, erkent hij, „maar onze aanpak is dat wel.” Normaal gesproken krijgt een bedrijf een rekening voor een team van consultants die jarenlang in het bedrijf komen zitten om de ICT-infrastructuur te onderzoeken. „Wij doen het sneller, veel sneller.”

Schuckenbrock maakt abrupte bewegingen met zijn handen: „Tjak! We sturen om te beginnen maar één of twee mensen. Die werken, tjak!, met de bestaande middelen van het bedrijf. En tjak! Binnen 30 dagen heb een advies over hoe je je ICT-organisatie moet veranderen. ”

Schuckenbrock wist bij Dell zelf 200 miljoen te besparen op een ICT-budget van 1,3 miljard dollar. Als iedereen de Dell-theorie in praktijk zou brengen, zou de wereld 200 miljard besparen op de jaarlijkse ICT-uitgaven van 1.300 miljard dollar, belooft hij.

Dells transformatie, van computerbouwer naar dienstenleverancier is een trend. IBM verkocht in 2005 al zijn productiefaciliteiten aan het Chinese Lenovo om zich te concentreren op ICT-diensten. En in 2008 kocht Dells grootste concurrent, het Amerikaanse HP, automatiseerder EDS voor 14 miljard dollar.

HP heeft net als Dell te lijden onder de kwakkelende hardwaremarkt. Hans Daniels, directeur van HP Nederland: „De verkoop voor alles wat je fysiek beet kunt pakken, is naar beneden gegaan.” Maar HP haalt al wel 30 procent van zijn omzet uit ICT-diensten. En die omzet stijgt.

Daniels: „Bedrijven houden ervan om ICT-zaken uit te besteden. Het geeft ze de mogelijkheid om flexibeler om te gaan met de uitgaven. Je betaalt bijvoorbeeld alleen voor het aantal werkplekken dat je nodig hebt.”

Volgens onderzoeksbureau Gartner zouden ICT-afdelingen nu moeten investeren in virtuele werkomgevingen, waarbij niet de personal computer maar de server het meeste werk doet. Momenteel draait ongeveer 16 procent van alle werkprocessen op een centrale server, in 2012 zal dat volgens Gartner meer dan de helft zijn. Het onderzoeksbureau verwacht dat niet alleen grote multinationals, maar ook middelgrote bedrijven gebruik zullen gaan maken van cloud computing, oftewel applicaties die op een webserver (de cloud of wolk) draaien. Er hoeft dan nog minder geld geïnvesteerd te worden in de eigen ICT-infrastructuur.

Zowel Dell als HP proberen mee te liften op de verschuiving naar gedecentraliseerde werkplekken en gestandaardiseerde diensten. „Veel mensen denken dat cloud computing in ons nadeel is omdat de personal computer minder belangrijk wordt”, zegt Schuckenbrock. „Maar dat is niet geval. Het is eigenlijk niet meer dan het verplaatsen van rekenkracht, van de pc naar het datacenter.”

Het bedrijf levert nu containers vol servers, in feite kant-en-klare bouwstenen compleet met stroomvoorziening en airconditioning. „Deze containers bevatten soms wel 1.600 servers”, zegt Schuckenbrock. Dell levert de containers bijvoorbeeld aan een gigantisch datacenter dat Microsoft in Chicago opende. Het is de infrastructuur voor het nieuwe Windows Azure dat Microsoft deze maand aankondigde, een besturingssysteem voor datacentra.

HP mikt ook op de datacentra: het bouwt geavanceerde servers en deed afgelopen maand een bod van 2,7 miljard dollar op netwerkfabrikant 3Com. HP-directeur Hans Daniels: „3Com is goed in het netwerkverkeer in en rondom het datacenter. Dat was nog een lacune in ons aanbod en we houden ervan om alles in huis te hebben.”

Bedrijven integreren kan HP inmiddels als geen ander, zegt Daniels. „We waren er vroeg bij met die overname van EDS en daar hebben we nu profijt van.” De integratie van EDS is bijna afgerond, na een reorganisatie die wereldwijd 19.000 banen kostte. In Nederland ging het om 730 man van de in totaal 4.000 personeelsleden.

HP sneed bovendien drastisch in variabele kosten als leaseauto’s, reiskosten en marketing. Een nieuw type HP-server, normaal gesproken goed voor een knallende productintroductie, werd afgelopen jaar stilletjes op de markt gebracht. Daniels: „Dat zouden we in betere tijden veel grootser aangepakt hebben.”