NS keert superdividend uit

NS moet 1,4 miljard euro extra dividend uitkeren aan de Staat, die voor 100 procent aandeelhouder is van het spoorbedrijf. Dit heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gisteren samen met zijn collega Wouter Bos (Financiën) bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Het geld zal grotendeels worden besteed aan verbetering van het treinverkeer.

De uitkering van het superdividend is geen verrassing. Bij de presentatie van het jaarverslag van NS, begin dit jaar, maakte het bedrijf zelf melding van een onderzoek door de staat naar zijn vermogensstructuur. Eurlings is op grond hiervan tot de conclusie gekomen dat het eigen vermogen van NS (4,249 miljard euro per 31 december 2008) te hoog is. De minister spreekt over een vermogenspositie die „ruimer is dan noodzakelijk voor investeringen”.

NS zegt in een reactie geen mening te hebben over de vermindering van zijn eigen vermogen. „Dat is een zaak van de aandeelhouder”, aldus een woordvoerder, „maar we zijn blij dat het geld in onze sector blijft.”

Van het superdividend zal tussen de 600 en 700 miljoen worden gebruikt voor het aflossen van oude leningen van NS bij infrabeheerder ProRail. Het andere deel, 700 à 800 miljoen euro, wordt door Eurlings aangewend als onderdeel van de financiering van het Programma Hoogfrequent Spoor. Dit houdt een verhoging in van de treinfrequentie op de drukste trajecten in de Randstad, tot 6 intercity’s en 6 stoptreinen per uur. Het Rijk stelt in totaal 4,5 miljard euro beschikbaar voor de verwezenlijking van dit programma tot 2020.

NS maakte gisteren ook bekend dat vanaf maart 2010 alle treinen gratis internet krijgen. Het internetplan is onderdeel van een breed informatiesysteem – op beeldschermen in de treinen krijgen reizigers actuele informatie. Het ministerie stelt hiervoor 15 miljoen euro ter beschikking; NS steekt zelf 45 miljoen in het project, waarin wordt samengewerkt met T-Mobile en Nomad. Ook vervoerder Arriva voert het systeem in zijn treinen in en ontvangt daarvoor 1,1 miljoen subsidie.