Postorderbedrijf met catalogus op televisie

Exploitant van callcenters Experience verwacht dat consumenten minder producten via de telefoon zullen kopen en stapt nu deels over op thuiswinkelen via de televisie.

‘Mike’ heeft een nieuwe braadpan. En een nieuw buikspierapparaat. En dat wil hij de kijkers dolgraag vertellen. Liefst met een zwaar Amerikaans accent. Met zulke thuiswinkeltelevisie, ook wel homeshopping genoemd, vullen de commerciële zenders hun daluren. Tel Sell in Almere, dat begin 2008 een doorstart maakte na een faillissement, is de bekendste aanbieder van dit soort televisie, maar er zijn tal van producenten in deze markt.

Het Nederlandse bedrijf Experience Groep, actief in callcentra en uitzendbureaus, ziet ruimte voor een nieuwe, ‘betere’ vorm van homeshopping. De eerste uitzendingen op RTL 5 zijn al begonnen. Niet met reclame voor braadpannen en buikspierapparaten van onbekende leveranciers, maar voor diensten als mobiele telefonie, internet en energie van bekende aanbieders als UPC en Oxxio. Aangeprezen in accentloos Nederlands, door professionele presentatoren.

Het programma van een uur heet Jeroen-tv. Directeur van de Experience Groep is Jeroen de Vries. „Nee, die naam is geen misplaatste ijdelheid”, zegt hij. „Wij wilden het programma eerst MyCall TV noemen, want zo heten ook onze callcenters en het uitzendbureau. Call-tv heeft echter een negatief imago bij veel televisiekijkers. Bovendien hebben wij de rechten niet op de naam.” De Vries’ reclamebureau suggereerde het programma te noemen naar de directeur, vrij naar bedrijven als Alex.nl en Jaap.nl.

De Vries ziet kansen voor Jeroen-tv, omdat adverteerders volgens hem steeds meer op zoek zijn naar resultaatgerichte manieren om reclame te maken op tv. „Klanten betalen bij ons niet op basis van kijkcijfers of oplages, maar wij rekenen af per verkocht product of afgesloten contract.” Jeroen-tv koopt zendtijd in bij RTL 5 en neemt het financiële risico. Het werkt in feite als een postorderbedrijf met een tv-kanaal in plaats van een papieren catalogus.

„Adverteerders kunnen bovendien veel meer informatie kwijt in zo’n item dan in een reclamespot van 30 seconden”, zegt De Vries. „Wat betekent het bijvoorbeeld als je overstapt naar een andere leverancier van elektriciteit, waar moet je aan denken, hoe gaat dat in zijn werk?” Heel belangrijk noemt hij dat de items „met zorg” worden geproduceerd. „Ze mogen absoluut geen afbreuk doen aan de A-merken.” De programma’s worden geproduceerd door Pilarczyk Media Group, een onderdeel van het Telegraaf-concern. Klanten van Jeroen-tv betalen een deel van de productiekosten.

De Vries zet zich af tegen de traditionele producenten van thuiswinkeltelevisie. Hij heeft geen onbekende producten, hij heeft geen nagesynchroniseerde programma’s. „Het is wel heel gemakkelijk om af te geven op andere bedrijven”, reageert directeur Louise Mulder van Tel Sell in Almere, de marktleider in Nederland. „Wat wij uitzenden is zeker geen tweederangs televisie. Anders zouden niet zoveel bekende mensen meewerken. Er is veel geld mee gemoeid. Onze programma’s zijn ondertiteld, zoals Nederlandse kijkers gewend zijn, en niet nagesynchroniseerd. Wie dat beweert, loopt tien jaar achter.”

Voor De Vries is Jeroen-tv ook een antwoord op het zogenoemde Bel-me-nietregister. Sinds 1 oktober zijn callcentra verplicht mensen die zij bellen te vertellen dat zij zich kunnen inschrijven in een register als zij niet langer interesse hebben in telemarketing. Dat gaat bedrijven als Experience Groep met zijn callcentra een aanzienlijke omzet kosten, verwacht De Vries. „In de VS en Groot-Brittannië, waar de regelgeving weliswaar iets anders is dan bij ons, gaf 65 procent van de consumenten aan dat zij niet meer gebeld wilden worden.” De eerste dagen dat het Nederlandse register operationeel was, was de website onbereikbaar vanwege de vele aanmeldingen.

De Vries zoekt daarom andere kanalen om deze consumenten te bereiken. Het homeshoppingprogramma is de belangrijkste etalage, maar bij Jeroen-tv horen ook een website en uitingen op papier. De initiatiefnemers gaan binnenkort samenwerken met een landelijke krant. Die plaatst advertenties van Jeroen-tv. De Vries wil nog niet zeggen welke krant.

De televisie blijft voorlopig het belangrijkste medium voor homeshopping, verwacht zowel De Vries als Mulder. „Interactieve tv, met de rode knop op de afstandsbediening, biedt ons veel mogelijkheden”, zegt Mulder van Tel Sell. „Maar het duurt nog een hele tijd voordat dat gemeengoed is bij kabelmaatschappijen en kijkers.”