Pianist Ax toont souplesse en drive

Klassiek Chamber Orchestra of Europe o.l.v. James Conlon, met Emanuel Ax, piano. Gehoord: 24/11 Concertgebouw A’dam. *****

Pianist Emanuel Ax houdt van feestjes. En dat is maar goed ook, want het Concertgebouw organiseerde ter ere van zijn zestigste verjaardag Triple Ax, drie concerten waarin de blijmoedige meesterpianist centraal staat als solist en kamermuziekspeler.

Met het Chamber Orchestra of Europe onder de geanimeerde leiding van James Conlon opende Ax zijn miniserie met een glanzende uitvoering van het Tweede pianoconcert van Chopin. In dit werk heeft het orkest een bescheiden rol, maar Conlon is een te grote persoonlijkheid om op te gaan in marginaliteit. De sprankelende finesse van de orkestinleiding was al een feestje op zich.

Ax zoefde de partituur binnen met koninklijke souplesse en een onweerstaanbare muzikale drive, twee kwaliteiten die hem tot de Rolls Royce onder de pianisten maken. Ax musiceert vanuit een goudeerlijke en allesomvattende zachtmoedigheid, recht vanuit zijn hart, sterk en dynamisch, glanzend en subtiel. In de samenwerking met Conlon en het orkest zocht hij voortdurend de dialoog, zodat ook de solostem onderdeel werd van het grotere geheel. Ego’s en ijdelheden werden overstegen om de complexe en fijnzinnige noten van Chopin tot in de kleinste uithoekjes van de partituur tot leven te wekken. Chopin straalde als nooit tevoren en het publiek bleef maar klappen, zodat Ax besloot een toegift te spelen: het melancholieke Des Abends van Schumann, die daarmee ook was uitgenodigd aan de feesttafel.

Conlon begon en eindigde met Mozart-ouvertures (Der Schauspieldirektor en Figaro), waarbij de theatrale kracht van de muziek bijna explodeerde uit louter gedrevenheid.

Ook van Brittens Variations on a Theme of Frank Bridge en de Italiaanse symfonie van Mendelssohn gaven Conlon en het Chamber Orchestra of Europe briljante, sonore en elegante topuitvoeringen.