Opgepoetst Kraftwerk klinkt verrassend helder

cd Pop

Kraftwerk The Catalogue ***

Aan het eind van het jaar regent het verzamelalbums en heruitgaven. Zo brachten Neil Young, de Beatles en The Rolling Stones geremasterde versies van oude albums uit. En nu zijn de oervaders van de elektronische muziek, het Duitse Kraftwerk, aan de beurt.

Er is echter één verschil. Bij de Beatles en The Rolling Stones ging het om liedjes en live opnamen, gespeeld op ‘echte’ instrumenten. Maar Kraftwerk, dat zijn tijd altijd ver vooruit is, maakte in de jaren zeventig al elektronische muziek. De vraag dringt zich dan ook op of elektronische muziek valt op te frissen. Anders gezegd: is Kraftwerk The Catalogue, met daarin acht geremasterde albums à 99 euro, geen overbodige uitgave?

Het antwoord is een voorzichtig nee. Kraftwerk maakte sinds de oprichting begin jaren zeventig een tiental albums en diverse remixen en compilaties. Sommige, zoals Autobahn (1974) en The Man Machine (1978) stammen uit pre cd-tijdperk. Wie vandaag de dag het krakende vinyl van de monotone hit Autobahn naast de technische opgepoetste versie op The Catalogue legt, is verrast. De zwaardere tonen hebben aan diepte gewonnen, het geheel klinkt helderder. Maar het zijn vooral de stemmen die opvallen; de mannen klinken luid en duidelijk, alsof ze naast je op de stoel zitten. Maar het verschil met de albums die Kraftwerk in het cd-tijdperk uitbracht, is aanzienlijk kleiner.

Nieuw werk valt er niet te verwachten. Begin dit jaar vertrok een van de twee oprichters, Florian Schneider. Zijn vertrek kwam niet onverwacht; op de tournee van 2008 ging hij al niet meer mee. Schneider is een nieuwe weg ingeslagen, maar zijn oude werk, dat hij samen met Ralf Hütter maakte, staat nog altijd als een huis.

Yaël Vinckx