Economie kort

Ruim 4 miljoen banen verdwenen in de EU door de crisis

rotterdam. Het aantal arbeidsplaatsen in de Europese Unie is sinds het begin van de crisis met meer dan 4 miljoen gekrompen. Daarmee is de hele groei sinds 2000 tenietgedaan, staat in het verslag ‘Werkgelegenheid’ dat de Europese Commissie gisteren presenteerde. Mannen, jongeren, laaggeschoolden en werknemers met een tijdelijk contract hebben het meest te lijden van de dalende werkgelegenheid. „Het aantal verdwenen banen is nog enigszins getemperd door de inzet van arbeidstijdverkorting en andere maatregelen. Maar deze maatregelen zijn op zichzelf niet voldoende om met succes uit de crisis te komen”, aldus het rapport. Wel zijn volgens Brussel de Europese arbeidsmarkten de laatste jaren zeer dynamisch gebleken: elk jaar verandert ongeveer 22 procent van de Europese werknemers van baan. (ANP)

Amerikaans iBasis akkoord met bod KPN

Door een onzer redacteuren

Rotterdam. De Amerikaanse KPN-dochter iBasis is akkoord gegaan met het verhoogde bod van 3 dollar per aandeel dat KPN heeft uitgebracht op de aandelen in het bedrijf die het nog niet in bezit had. Het bedrijf steunt het bod en laat de rechtszaken die het had aangespannen tegen het moederbedrijf vallen, aldus iBasis en KPN gisteren in een gezamenlijke verklaring. iBasis verzorgt verbindingen voor internationale telefoongesprekken. KPN nam in 2007 een meerderheidsbelang in het Amerikaanse bedrijf en heeft al 56 procent van de aandelen in handen. Om iBasis beter te kunnen integreren met de eigen wholesale-afdeling (waar ook internationale verbindingen verkocht worden), wilde KPN ook de resterende 44 procent van de aandelen in handen hebben.

Minder mensen gaan naar de zonnebank

rotterdam. Sinds augustus is het aantal klanten dat een zonnestudio aandeed, met 20 à 30 procent afgenomen. Dat zegt Huib van Heest, woordvoerder van de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ). Een belangrijke reden is volgens hem de aandacht voor een onderzoek van het International Agency for Research on Cancer (IARC), waaruit blijkt dat zonnebanken en gezichtsbruiners de kans op huidkanker verhogen. „Veel mensen werd de schrik op het lijf gejaagd”, aldus Van Heest. Een advertentiecampagne van SVZ leidde niet tot meer bezoekers aan zonnecentra. (ANP)