Écht supergeweldig internet

’Homeshopping’ via tv is inmiddels meer dan alleen pannen en fitnessapparaten.

Ook telefoonabonnementen en hotelbonnen zijn nu op deze manier te bestellen.

Mike heeft een nieuwe braadpan. Én een nieuw buikspierapparaat. Dat wil hij de kijkers dolgraag vertellen, het liefst met zwaar Amerikaans accent.

Met zulke thuiswinkeltelevisie, ook wel homeshopping genoemd, vullen commerciële zenders graag hun daluren. Met Tel Sell in Almere, dat begin 2008 een doorstart maakte na een faillissement, als bekendste aanbieder.

Het Nederlandse bedrijf Experience Groep, actief in callcentra en uitzendbureaus, ziet nu ruimte voor een nieuwe, ‘betere’ vorm van homeshopping. Deze maand zijn de eerste uitzendingen op RTL5 begonnen. Niet met reclame voor braadpannen en buikspierapparaten van onbekende leveranciers, maar voor diensten als mobiele telefonie, internet en energie van bekende merken als UPC en Oxxio. In accentloos Nederlands, door professionele presentatoren.

Het programma, dat een uur duurt, heet Jeroen-tv. Directeur van de Experience Groep is Jeroen de Vries. „Die naam is geen misplaatste ijdelheid”, zegt hij. „Wij wilden het programma eerst MyCall TV noemen, want zo heten ook onze callcenters. Call-tv heeft echter een negatief imago bij veel kijkers.”

De Vries ziet kansen voor Jeroen-tv, omdat adverteerders volgens hem steeds meer op zoek zijn naar resultaatgerichte manieren om reclame te maken op tv. Zeker tijdens een economische crisis. „Klanten betalen niet op basis van kijkcijfers of oplages, maar rekenen af per verkocht product of afgesloten contract.”

Jeroen-tv is een postorderbedrijf met een tv-kanaal in plaats van een papieren catalogus. „Daar kunnen bedrijven veel meer informatie geven aan consumenten, dan in een reclame van dertig seconden”, zegt De Vries. „Wat betekent het als je overstapt naar een andere leverancier van elektriciteit? Waar moet je aan denken?”

Nederlandse webwinkels zetten dit jaar circa 6 miljard euro om, verwacht Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van winkels-op-afstand. De totale detailhandel heeft een omzet van circa 84 miljard euro per jaar.

Maar consumenten kopen maar weinig via homeshopping, volgens Jongen. Beide partijen weigeren (te verwachten) omzetcijfers te geven. Jongen schat de omzet via homeshopping op maximaal 50 miljoen euro per jaar. „In Nederland is de omzet marginaal. Dat komt vooral door het slechte imago van de homeshoppingkanalen. Als dat niet verbetert, wordt kopen via de tv hier nooit zo gewoon als bijvoorbeeld in Duitsland.”

Voor Jeroen de Vries is Jeroen-tv een antwoord op het zogenoemde Bel-me-nietregister. Sinds 1 oktober zijn callcentra verplicht mensen die zij bellen te vertellen dat zij zich kunnen inschrijven in een register als zij niet langer interesse hebben in telemarketing.

Dat gaat bedrijven als Experience Groep met zijn callcentra veel geld kosten, verwacht De Vries. „In de VS en Groot-Brittannië, waar de wet weliswaar iets anders is dan bij ons, gaf 65 procent van de consumenten aan dat zij niet meer gebeld wilden worden.” De eerste dagen dat het Nederlandse register operationeel was, was de site onbereikbaar vanwege te veel aanmeldingen.

Consumenten zullen voorlopig hun homeshoppingaankopen vooral via de televisie blijven doen, verwachten De Vries en Mulder. „Interactieve televisie, de rode knop op de afstandsbediening, zou ons veel mogelijkheden bieden”, zegt Mulder van Tel Sell. „Maar het duurt nog een hele tijd voordat dat gemeengoed is bij kabelmaatschappijen en kijkers.”

Meer informatie over de thuiswinkelkanalen is te vinden via jeroentv.nl en telsell.nl