Draaien = techniek + psychologie

De dj is de ster, het middelpunt van de avond.

Mensen denken: dat wil ik ook. De cursussen van DJ School Zuid-Holland leggen daar een basis voor.

Op het herdenkingsfeest voor haar vriend, die dj was en het jaar ervoor door een auto-ongeluk om het leven was gekomen, stond Ilja Spies (29) voor het eerst achter de draaitafels. Als Miss Dito. Ze wilde als eerbetoon zijn muziek nog een keer laten horen. „Alles ging mis, maar ik bleef wel staan. Met een lach op mijn gezicht. Op het podium voor al die mensen voelde ik me zo uniek. Dat wilde ik vaker.” Ze volgde twee lessen bij DJ School Zuid-Holland om de techniek te leren. Dat was twee jaar geleden. Deze zomer stond ze op het evenement Salinas on Tour in Bloemendaal en ze krijgt zo nu en dan aanvragen voor boekingen. „Het geeft zo’n kick om al die mensen los te zien gaan op mijn muziek. Tijdens een set giert de adrenaline door mijn lijf. Maar ik blijf realistisch. De kans om door te breken is heel klein.”

Bij DJ School Zuid-Holland in Gorinchem zijn ze daar ook eerlijk in. „Niet iedereen heeft het in zich om een veelgevraagde dj te worden”, zegt eigenaar Jolanda van den Berg. Zelf draait ze als allround dj onder de naam Miss Smile. „Cursisten leggen bij onze dj-school een basis, daarna moeten ze het zelf doen.” Het komt voor dat iemand die al naam heeft gemaakt in de muziekwereld, bijvoorbeeld als producer, bij de dj-school een cursus volgt. Maar ook mensen die het gewoon eens willen proberen, of zo nu en dan draaien op feesten en hun techniek willen verbeteren melden zich aan.

Sinds Van den Berg vijf jaar geleden met de school begon, is de vraag enorm toegenomen. Ze begon alleen, maar werkt inmiddels met een team van twaalf mensen. DJ School Zuid-Holland merkt dat de vraag meegroeit met de toenemende populariteit van dj’s. De tijd dat iemand in een donker hoekje in de discotheek plaatjes stond te draaien is al lang voorbij. Een dj is een ster. Het middelpunt van de avond. Veel mensen gaan uit en denken: dat wil ik ook. Maar ook de technische mogelijkheden van de apparatuur die steeds uitgebreider worden, zorgen voor een toename van het aantal aanmeldingen. Veel mensen zien met alle knoppen en mogelijkheden door de bomen het bos niet meer.

Malcolm Clark alias dj Mally Clark (52) draaide in de jaren tachtig tijdens zijn studie onder meer in Nederland, Engeland en Denemarken. Hij wil het dj’en weer serieus op gaan pakken, naast zijn werk als psycholoog. „De techniek is zo veranderd dat ik om een begin te maken een aantal lessen heb gevolgd. Ik maak nu in een keer een paar grote stappen en kan daarna zelf weer verder.” Van den Berg: „Je moet tegenwoordig met drie of vier cd’s in de mix kunnen. Het liefst eigen producties. We geven cursisten een duwtje in de goede richting. Door ze bijvoorbeeld te leren beatmixen en scratchen, produceren of te helpen bij het opnemen van een demo. En talent krijgt bij ons de kans zichzelf te presenteren op evenementen.” Zoals Johnny Starink (17). Via DJ School Zuid-Holland heeft hij als dj J-Star een set neergezet op het auto-evenement AutoMania en op Thunderdome Radio. Zijn grote droom is om op Mysteryland een menigte los te laten gaan op zijn muziek.

Ervaren producer en veelgevraagd dj Lucien Foort stond meerdere malen voor duizenden mensen op grote evenementen als Mysteryland en Dance Valley. Toen hij twintig jaar geleden begon met draaien, bestond zo’n opleiding nog niet. De technische mogelijkheden waren ook veel beperkter. Foort leerde het vak van zijn neef en keek goed naar andere dj’s. Hij ziet voor beginnende dj’s wel een meerwaarde in een dj-school, ‘om een beginnetje te maken’. Bijvoorbeeld om door te krijgen hoe het nieuwste mengpaneel werkt. „Maar waar het vooral om draait, is gevoel voor muziek”, zegt Foort. „En een heel groot netwerk. Zorg dat je dicht op de scene zit. Ga veel uit, oefen iedere week in een plaatselijke discotheek en zorg dat gevestigde dj’s door krijgen wat je kunt.” Echt succesvol word je volgens Foort alleen door ervaring. „Draaien is zo’n 40 procent techniek en 60 procent psychologie. Je moet snappen dat het meisje achter de bar moet dansen. En dat mensen tijd nodig hebben om op te warmen als ze lang in de rij hebben gestaan terwijl het buiten koud is.”

Dennis van den Berg, bekend als dj Denniz, „kan zich voorstellen dat een dj-school nuttig is als je nog niet kunt mixen”. Maar ook hij denkt dat ervaring het belangrijkst is, zodat je bijvoorbeeld aanvoelt op welk moment je welke platen moet draaien. Hij rolde zelf bij toeval in het vak toen hij werd gevraagd achter de draaitafels in te vallen in de discotheek waar hij werkte. Hij leerde zichzelf draaien en stond onder meer een aantal keren op Extrema Outdoor. „Talent, muzikaliteit en uitstraling moet je van nature hebben. En ook al heb je het in je, dan nog heb je niet helemaal zelf in de hand of je een succesvolle dj wordt. Soms moet je maar net op het juiste moment op de juiste plaats zijn.”

Je kunt het geluk wel een handje helpen. Volgens Van den Berg is een goede website noodzaak. „En je moet zoveel mogelijk mensen zien te bereiken met je demo’s.”

Lucien Foort: „Kopieer niet alleen anderen, maar maak ook eigen producties. Om een goede set op te kunnen bouwen, moet je ook weten hoe een plaat is opgebouwd. En door met eigen producties te komen, maak je jezelf exclusiever. Dat is erg belangrijk nu muziek via internet te downloaden is en iedereen hetzelfde draait.”