CDA wil af van spitstarief bij km-heffing

Het CDA wil af van de spitstarieven in de kilometerheffing. Alleen een proef in Amsterdam mag doorgaan, omdat daar al afspraken over zijn gemaakt. „Ik wil voorkomen dat gemeenten heel snel zeggen: doe bij ons ook maar. We moeten de spitsheffing niet in elke linkse gemeente invoeren”, zegt Tweede Kamerlid Ger Koopmans.

Minister Eurlings (Verkeer, CDA) wil vanaf 2012 geleidelijk beginnen met het systeem van de kilometerheffing. Het tarief wordt gebaseerd op milieuvriendelijkheid van de auto, plaats en tijdstip. Dat laatste vertaalt zich in een spitsheffing, een opslag op het basistarief in de spitsuren op de drukste wegen. De minister moet daarover per geval besluiten.

Volgens het ministerie hebben spitstarieven een groot en direct effect op structurele fileknelpunten. Maar volgens het CDA is het systeem nu al ingewikkeld. „Dat moet je niet gelijk vervuilen met overal spitsheffingen.” Ook zijn veel automobilisten juist in de spits voor hun werk op de weg. „Die hebben niks te kiezen.”

Coalitiegenoot PvdA ziet het CDA-plan als een waarschuwing naar te gretige gemeenten. PvdA-Kamerlid Roefs: „Om te voorkomen dat Zwolle en Apeldoorn denken: hé, dat willen wij ook wel.” Maar de spitsheffing hoort er wel bij in de wet, zegt Roefs. „Dat is afgesproken.” Woensdag bespreekt de Kamer de begroting van Verkeer en Waterstaat.