Pop-up store

Het was de pop-up store die de snelheid van de mode dit decennium nieuw leven inblies. Pop-up stores popten up, om na een paar maanden, weken of soms zelfs al na een paar dagen de deuren weer te sluiten.

Het doel van zulke tijdelijke winkels was om een bijzondere ervaring te creëren. Consumenten met een passie voor het nieuwste van het nieuwste móésten daar zijn geweest. Want de collecties die de pop-up stores verkochten bestonden vooral uit ‘limited editions’; hippe, exclusieve producten; net zo dwingend als de winkels zelf.

Vijf jaar na zijn introductie is de pop-up of guerrilla store nog steeds een regelmatig voorkomend fenomeen. Vooral omdat de tijdelijke winkel nog steeds snel en veel publiciteit genereert.

Iets waar ook Jouw Wijnsma (28) en Martin Kullik (24) dankbaar gebruik van maken. Afgelopen week opende hun modewinkel Steinbeisser (Duits voor ‘zeewolf’), om op 23 december weer te sluiten. „Een pop-up store verrast en houdt zowel ons als onze omgeving scherp.” Na Amsterdam reist de winkel door naar Parijs, Berlijn, Seoul en Tokio.

Wijnsma en Kullik laten het aanbod per stad variëren. In Nederland werken ze samen met Nederlandse ontwerpers, in Azië met Japanse en Koreaanse ontwerpers. Het accent ligt, in tegenstelling tot de trendy items die pop-up stores aan het begin van dit decennium vooral verkochten, op vakmanschap. Steinbeisser gebruikt de snelheid van de pop-up store om langzame, oftewel duurzame mode van jonge, meestal onbekende ontwerpers te verkopen. Zij zijn het, zegt Kullik, die vaak nog met liefde en aandacht werken aan hun producten.

Zo produceert het duo White Tent, van wie de top op de foto afkomstig is, al zijn kleren inclusief moeilijke details zelf. De Portugees Valentim Quaresma, maakt sieraden van alledaagse producten. De zilveren ketting is gemaakt van een tigtal gespen. „Mensen willen weer iets kopen dat langer meegaat dan een dag of een week”, zegt Wijnsma. „Bij ons in de winkel kan je biscuitjes eten en thee drinken, terwijl je kan kijken naar tijdloze mode.” Niet te lang natuurlijk. Voor je het weet, is de winkel weer weg.