Callgirl blijkt onderzoeker

Deze onthulling was de afgelopen week voorpaginanieuws in Groot-Brittannië: Belle de Jour, auteur van een blog en diverse voor de televisie verfilmde boeken over haar leven als callgirl in Londen, heeft haar identiteit bekendgemaakt. In het echte leven heet ze Brooke Magnanti en ze werkt als onderzoeker aan de universiteit van Bristol. Ze is gespecialiseerd in ontwikkelingsneurotoxicologie en kankerepidemiologie: ze onderzoekt het effect van chemische stoffen op de gezondheid van ongeboren en jonge kinderen.

Haar blog en boeken zijn geen fictie. Magnanti, een mooie kleine blondine, heeft in 2003 en 2004 voor een duur escortbureau gewerkt om gemakkelijk geld te kunnen verdienen terwijl ze haar proefschrift schreef. Haar ‘gezelschap’ kostte 300 Britse pond per uur, waarvan ze er 200 mocht houden.

Magnanti ‘kwam uit de kast’ in een interview met de Sunday Times van 15 november, omdat ze genoeg had van haar anonimiteit – “ik kon niet eens naar mijn eigen boekpresentatie” – en omdat een ex-vriendje dreigde haar geheim te verraden. Dat ex-vriendje was onder de naam Belle de Jour’s Boy in mei zijn eigen blog begonnen, waarop hij onder andere schreef dat hij nog van haar hield. Ook heeft hij haar daarop fysiek bedreigd, schreef Belle de Jour donderdag op haar eigen, nog steeds bestaande blog. Ze gaat naar de politie. Magnanti’s collega’s op de universiteit hebben wel heel aardig gereageerd, zei ze in de Sunday Times.

En een medeblogger, die zich Darren noemt, vertelde aan The Guardian dat hij al in 2003 had uitgevogeld wie Belle de Jour echt was, en dat hij het al die tijd geheim heeft gehouden. In die tijd waren er nog niet zoveel bloggers, zei hij, en hij volgde haar wetenschappelijke blog. Toen ze daar een stukje fictie over whisky op schreef, zag hij de overeenkomsten met Belle de Jour. Hij creëerde een zogeheten Googlewhack: de enige webpagina waar de woordcombinatie Belle de Jour en Brooke Magnanti op voorkwam. Hij hield bij of daar mensen van de pers op terechtkwamen. Pas een paar weken geleden hoefde hij te waarschuwen: de Daily Mail was haar op het spoor.