Even tanken

Taxis line up to get their tanks filled on a viaduct in Chongqing municipality November 17, 2009. Central and eastern Chinese provinces faced the worst natural gas shortage in years as supplies were diverted to snowstorm-hit northern China, while producers lacked incentives to expand output because of poor margins, a state broadcaster said on Tuesday. REUTERS/Stringer (CHINA TRANSPORT ENERGY SOCIETY BUSINESS) CHINA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN CHINA REUTERS

Tientallen taxi’s stonden eerder deze week in de rij voor een tankstation in de Chinese stad Chongqing. Daar is sinds afgelopen weekend een tekort aan autogas ontstaan, net als in andere centrale en oostelijke Chinese provincies.

Dat komt doordat de toevoer van gas naar noord-China prioriteit heeft gekregen sinds het daar sinds afgelopen vrijdag onverwacht hard vriest. Door sneeuwstormen zijn sindsdien 38 mensen omgekomen, en de energiebehoefte is enorm gestegen.

Volgens een anonieme medewerker van China’s grootste gasproducent CNPC, wordt er minder gas geleverd dan mogelijk is, omdat de winstmarges te laag zijn. Producenten hebben daardoor weinig reden om de aanvoer te verhogen. De centrale overheid heeft de aardgasprijs nu nog gekoppeld aan de prijzen van aardolie en steenkool, en die zijn erg laag. In januari gaat daar verandering in komen, heeft de regering al beloofd.

Ondertussen doen stadsbesturen hun uiterste best om de aardgasbehoefte te temperen: in de stad Wuhan krijgen taxichauffeurs sinds een paar dagen 100 yuan (bijna tien euro) subsidie per dag als ze overstappen op petroleum, een duurdere brandstof.