Dagritme

Wordt de muziek van Grieg, Satie, Debussy mooier als je tussen een symfonie, een lied en een nocturne ervan op de hoogte wordt gesteld dat in Kabul een bom is ontploft en dat de belangrijke uitwedstrijd van Ajax tegen Barcelona in gelijkspel is geëindigd? Of kikker je er existentieel van op, wordt op een of andere manier toch de sleur van je aards bestaan doorbroken? Wie weet.

De KRO denkt van wel. Op 1 februari is het programma Viertakt vroeg op de klassieke muziekzender opgedoekt en vervangen door Trigt tot negen.

Waarom? Dit Viertakt is het luisteren waard. Mooie muziek, onberispelijk gepresenteerd door Hans Haffmans aan wie je kunt horen dat hij er verstand van heeft, af en toe een nieuwtje uit de muziekwereld, en de filemeldingen waardoor je toch met de rauwe werkelijkheid verbonden blijft. Het wordt uitgezonden onder auspiciën van de NPS.

Nooit zullen wij luisteraars kunnen weten wat er in Hilversum omgaat. Ik heb het weleens geprobeerd maar al lang geleden de moed opgegeven. In ieder geval is nu bekend geworden dat er een en ander gaat veranderen. Het nieuwe programma zal ‘aansluiten op het dagritme van de luisteraar’. Voorzover ik heb begrepen zal de muziek worden afgewisseld met nieuwsberichten die zullen worden voorgelezen door Annette van Trigt.

Onderschat haar niet. Ze is haar omroepcarrière begonnen in 1979 bij Veronica, waar ze de radioprogramma’s Kletskop en De Stemband en een tv-programma presenteerde. Toen ging ze naar de VARA, waar ze naam maakte met het programma Bal op ’t Dak. In 1989 kwam ze bij NOS Studio Sport. Daar presenteerde ze het eredivisievoetbal op zaterdag, het Sportjournaal en diverse grote sportevenementen als de Olympische Spelen en het EK en WK Voetbal. Voor de NOS heeft ze het 6 uur Journaal gedaan en daarna nog zes jaar het radioprogramma Met het Oog op Morgen. Tot 1 februari werkt ze als zelfstandig journalist. Ik meld dit wat uitvoerig om u duidelijk te maken dat ze niet de eerste de beste is.

Nu hebben de Hilversumse radiogezagsdragers in hun ondoorgrondelijke wijsheid besloten dat het tijd is voor een ‘nieuw en fris geluid’, dat beter aansluit op ons dagritme. Sloot Hans Haffmans daar niet op aan? Zal mevrouw Van Trigt het beter kunnen? Wat weten ze daar überhaupt van ons dagritme af? Eerlijk gezegd: ik wil geen radio waarin mensen hun best doen om op mijn dagritme aan te sluiten. Wat is zo’n dagritme eigenlijk? Als ik zou merken dat ik niet was aangesloten, zou ik de radio afzetten.

Ik heb een vermoeden dat ik pas na een paar weken ervaring met het nieuwe, frisse geluid eventueel zal kunnen bevestigen. Nogmaals, ongeacht de talenten van mevrouw Van Trigt, verdenk ik de Hilversumse autoriteiten ervan dat ze hier opnieuw een poging zullen doen om de klassieken op te leuken. Beethoven, Brahms en Bach zijn niet voldoende. Er horen spelletjes bij, prijsvragen waar je een cd of 50 euro kunt winnen, verzoeknummers van mensen die zo’n zielig verhaal hebben dat je er bijna van moet huilen, de lievelingsmuziek van Bekende Nederlanders, presentatoren die hypersnedig uit de hoek kunnen komen. En wat is per slot van rekening dit nieuwe, frisse geluid? Bach met een feestneus op. De muziek blijft hetzelfde en toch klinkt het opeens veel frisser.