AOL zet eenderde personeel op straat

Het Amerikaanse internetbedrijf AOL schrapt 2.500 arbeidsplaatsen. Dat is een derde van het totaal. AOL, voorheen America Online, hoopt zo 300 miljoen dollar (201 miljoen euro) per jaar te besparen. Het personeel heeft dat gisteren te horen gekregen. Het bedrijf hoopt dat een deel van de werknemers vrijwillig opstapt.

AOL, dat internettoegang biedt en websites exploiteert, maakt zich op voor een afsplitsing van mediaconcern Time Warner. AOL krijgt op 9 december een eigen beursnotering. Dan komt een einde aan wat analisten een van de meest desastreuze bedrijfshuwelijken in de recente Amerikaanse geschiedenis noemen.

In 2001, op het hoogtepunt van de dotcomhype, nam AOL Time Warner over voor 164 miljard dollar in aandelen. AOL had toen een beurswaarde van 200 miljard dollar. Nu wordt de waarde van het bedrijf geschat op 3 miljard dollar. De overname werd destijds gezien als de triomf van de nieuwe media op de oude media. Vrijwel direct na de fusie bleek de combinatie van distributie (AOL) en informatie (Time Warner) geen gelukkige. Er was weinig synergie tussen beide sectoren.

AOL staat de komende maanden voor de taak om zich opnieuw uit te vinden. Het bedrijf behaalt de helft van zijn omzet nog steeds met inbellen, internettoegang via de telefoon. In 2002 was dat nog 80 procent. Circa 5,4 miljoen internetgebruikers hebben nu een inbelabonnement bij AOL. Het bedrijf wil meer omzet halen uit online reclame en wil zelf meer informatie (content) produceren. Het bedrijf heeft daartoe het voormalige hoofd van de advertentieafdeling van Google aangetrokken.

AOL heeft 200 miljoen dollar gereserveerd voor de reorganisatie. Het bedrijf heeft nu 6.900 werknemers. In 2004 waren dat er nog 20.000. AOL exploiteert onder meer het technologieblog Engadget en de website TMZ.com met nieuws over entertainment.