Vodafone kampt met lange storing

Een groot deel van de 4,7 miljoen Nederlandse Vodafone-klanten kreeg gisteren en vanmorgen alleen een korte piep te horen als ze hun mobieltje wilden gebruiken: het netwerk kampt met een storing die het bel- en sms-verkeer grotendeels plat heeft gelegd.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf begonnen de problemen rond 13.00 uur gistermiddag, toen één van de vier toegangspoorten in het onderliggende Vodafone-netwerk uitviel. Het is onduidelijk waarom het hoofdknooppunt in Amsterdam het begaf. „We hebben er een monteur naartoe gestuurd en die heeft het apparaat opnieuw opgestart. Daarna kwam het netwerk weer langzaam op gang”, aldus de zegsman. Maar in de loop van vandaag bleken de problemen nog steeds niet verholpen. Niet alle gesprekken komen tot stand; wie herhaaldelijk probeert te bellen kan succes hebben omdat het verkeer dan via een ander knooppunt geleid wordt. Sms’jes komen traag aan.

Vodafone is na KPN het tweede mobiele netwerk van Nederland. Hoewel lange storingen als deze zeldzaam zijn, komt het vaker voor dat mobiele netwerken eruit liggen. Begin september had KPN’s mobiele netwerk twee ernstige storingen. T-Mobile Nederland had begin dit jaar een storing waardoor toestellen een willekeurig nummer kozen. 

De website van Vodafone was gisteren en vandaag ontoegankelijk omdat te veel klanten tegelijk informatie probeerden te krijgen. Het is nog niet duidelijk hoeveel klachten en claims er zijn binnengekomen. Vervoersbedrijf Connexxion gaat zich wel beraden op een claim: het vervoersbedrijf gebruikt Vodafone’s netwerk voor de (nood-)communicatie in de sneltram tussen Utrecht en NIeuwegein. Voor de zekerheid is het tramverkeer stilgelegd.