Nuchtere Hollander leidt Brits warenhuis

Marks & Spencer krijgt een Nederlandse topman. De van Heineken afkomstige Marc Bolland verruilt de Britse supermarktketen Morrisons voor het op mode gerichte warenhuis.

Een beter visitekaartje had de Nederlander Marc Bolland (50), de nieuwe topman van het befaamde Britse kleding- en voedingswarenconcern Marks & Spencer, zich niet kunnen wensen. Na het nieuws van zijn benoeming stegen de aandelen van M&S gisteren prompt met 6 procent, terwijl de koers van zijn vorige werkgever, supermarktketen Morrisons, met 5 procent daalde. Hij werd in de Londense City prompt ‘de man van 1 miljard’ genoemd.

Bolland staat te boek als een nuchtere Hollander, die niet houdt van extravagantie. Zijn enige luxe is om in zijn vrije tijd in een oude Aston Martin rond te toeren. Bezoekers in het Noord-Engelse Bradford, waar het hoofdkwartier van Morrisons is gevestigd, nam hij bij voorkeur mee naar de bedrijfskantine voor een lunch met ‘fish and chips’. Zijn informele benadering viel bij het personeel in goede aarde.

De vraag is of die aanpak ook werkt bij Marks & Spencer, een concern dat meer in de schijnwerpers staat en een zekere glamour uitstraalt. Zal de man die alles van vers voedsel en bier afweet, zich ook op zijn gemak voelen naast beroemde fotomodellen als Kate Moss en Lily Cole? Zijn voorganger Sir Stuart Rose begaf zich regelmatig met zakelijke connecties én fotomodellen in het nachtleven van Londen. Bolland is meer een voetbalfan, eerst van Ajax en meer onlangs van Leeds United.

Bolland was voor de Britten een onbeschreven blad, toen hij aantrad bij Morrisons. Dat had zich in de nesten gewerkt met een overname van Safeway. Hij had er toen al twintig jaar bij Heineken opzitten, waar hij terecht kwam na een studie bedrijfskunde in Groningen en een jeugd in Apeldoorn, waar zijn vader een zaak voor auto-onderdelen dreef. Bij Heineken had hij zich onder meer beziggehouden met marketing. Later was hij commercieel directeur.

In 2006, nadat hij was gepasseerd voor de hoogste functie bij Heineken, werd hij door headhunters benaderd voor de topfunctie bij Morrisons. Met zijn kennis van marketing slaagde hij er snel in de keten nieuw leven in te blazen. Morrisons was een supermarktbedrijf dat synoniem was met hoge stapels dozen met goedkope producten van matige kwaliteit. Bolland bood meer verse waren aan en wist ook de middenklasse naar de winkels te lokken. De winst steeg snel en leed ook niet merkbaar onder de huidige recessie.

Bolland leverde dit huzarenstukje, terwijl hij ook op goede voet moest blijven met Sir Ken Morrison, de stichter van het concern, grootaandeelhouder en voorzitter van de raad van commissarissen. Morrison is een man met een groot ego maar Bolland smeedde een hechte band met hem. Zijn diplomatieke gaven zullen Bolland ook van pas komen bij Marks & Spencer. Daar zal hij tot medio 2011 zij aan zij moeten opereren met de flamboyante Sir Stuart, die nog aanblijft als voorzitter van de raad van commissarissen.