'Goodbye Solo' zou zomaar Oscarmateriaal kunnen zijn

Goodbye Solo Regie: Ramin Bahrani. Met: Souléymane Sy Savané, Red West. In: 4 bioscopen. ****

Niemand minder dan de Amerikaanse filmrecensent Roger Ebert vergeleek het debuut van de Iraanse Amerikaan Ramin Bahrani (1975), Man Push Cart (2005), met Mean Streets van Martin Scorsese. Wat een binnenkomer in de filmwereld! Zijn derde film, Goodbye Solo, is de Taxi Driver voor het nieuwe millennium, al is de Senegalese taxichauffeur Solo in de buitenwijken van Winston-Salem in North-Carolina geen wraakengel, maar een beschermengel. Op een avond krijgt hij de levensmoede William in de auto. Meer nog dan een film over zelfmoord is Goodbye Solo een film over de vraag of we verantwoordelijk zijn voor de toevalligheden die in het leven op ons pad komen. Groter gezegd: zijn we verantwoordelijk voor onze medemens?

Goodbye Solo is Bahrani’s meest toegankelijke film, minder minimalistisch, maar geworteld in eigentijds neorealisme, met een terloopse blik voor de afgebladderde Americana van industrieterreinen, lantaarnpalen en hotdogstands. De film is met zelfverzekerde Schwung gemaakt en zou zomaar Oscar-materiaal kunnen zijn.