Ahold boekt meer winst en bespaart op kosten

Supermarktconcern Ahold heeft het derde kwartaal afgesloten met 22 procent meer winst in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De winst liep verder op tot 238 miljoen euro. Dat is hoger dan analisten hadden ingeschat. De omzet van het bedrijf steeg in het derde kwartaal tot iets boven de 6 miljard euro.

Volgens topman John Rishton kon het concern ondanks „de moeilijke omstandigheden” goede resultaten behalen doordat Ahold in de Verenigde Staten marktaandeel wist te winnen en Albert Heijn in Nederland meer omzet wist te halen, terwijl de kosten werden gedrukt.

„Van een afstand bekeken kun je zeggen dat dit komt door vernieuwing van het assortiment en door prijsverlagingen van onze winkels in Nederland en in de VS”, zei Rishton gisteren in een telefonische toelichting.

Ahold zint op groei in de Verenigde Staten en Europa. „We hebben een sterke balans en zijn klaar voor overnames of autonome groei in nieuwe marktgebieden”, zei Rishton. Het concern vormde begin deze maand een centrale directie in Europa en de VS. Een versimpeling van de organisatie, aldus Rishton, „die straks de integratie van nieuwe onderdelen vergemakkelijkt. Het is noodzakelijk voor verdere groei.”

Rishton kondigde gisteren ook een nieuw driejarig kostenbesparingsprogramma aan van 350 miljoen euro. De opbrengst hiervan, die moet komen uit beperking van de winkelkosten, distributie en bezuinigingen op de hoofdkantoren, zal voor een gedeelte worden geïnvesteerd in het invoeren van lagere prijzen voor de consument. Ook hoopt de topman nog extra te kunnen besparen op inkoopkosten. Een eerdere bezuinigingsronde van het bedrijf leverde al 500 miljoen euro op.