4.500 banen weg bij Air France-KLM

Air France-KLM gaat tot maart volgend jaar 4.500 banen schrappen, na een groter dan verwacht verlies in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar. Dit heeft topman Pierre-Henri Gourgeon gisteren gezegd.

De luchtvaartmaatschappij gaat vooralsnog uit van een vrijwillig programma. Er werken nu 110.250 mensen bij de Frans-Nederlandse onderneming. Waar de banen verdwijnen wilde Gourgeon niet zeggen.

Air-France-KLM maakte opnieuw zware verliezen bekend als gevolg van de economische crisis. De kwartaalomzet daalde vergeleken met een jaar geleden met bijna 20 procent en er werd een nettoverlies geleden van 147 miljoen euro. Vorig jaar maakte de luchtvaartmaatschappij over de vergelijkbare periode nog een winst van 27 miljoen. Vooral de vrachtdivisie en de terugloop in het aantal passagiers in de business class zorgen voor het verlies in het tweede kwartaal, het vierde achtereen dat Air France-KLM rode cijfers schrijft.

Gourgeon zei dat zijn bedrijf verdere bezuinigingen, voor een bedrag van 700 miljoen euro, zal doorvoeren. De capaciteit (het aantal vliegtuigstoelen en vrachtruimte) zal nog meer worden verminderd dan eerder gepland. Van de 25 vrachtvliegtuigen in het bedrijf (van Air France, KLM en Martinair) staan er nu 11 aan de grond. De maatschappij richt zich voor zijn vrachtvervoer nu vooral op de zogeheten combi’s: gecombineerde vliegtuigen voor passagiers en vracht.

Gourgeon zei gisteren dat hij geen herstel verwacht vóór 2011. En ook als de crisis voorbij zou zijn, denkt de topman dat de gevolgen voelbaar blijven voor de luchtvaart. „De crisis heeft geleid tot gedragsveranderingen bij onze klanten die waarschijnlijk zullen blijven bestaan”. Daarmee doelde hij op de lagere reisbudgetten die veel ondernemingen hebben vastgesteld, door minder te vliegen en te boeken in lagere klassen.

Alle grote traditionele luchtvaartmaatschappijen hebben zwaar te lijden onder de crisis, met lagere omzetten en verliezen. Bij prijsvechters als Easyjet en Ryanair groeit de omzet nog wel en ze boeken winst, zij het lager dan vóór de crisis. Volgens topman Peter Hartman van KLM danken zij dit aan hun andere bedrijfsstructuur. „Ze hebben geen vracht, geen business class en geen vervoer over lange afstand, de categorieën waar verlies wordt geleden.”