10 dagen lang tijd om 'buzz' te vergroten

Je zou hier nu een recensie van Komt een vrouw bij de dokter verwachten. De première was afgelopen maandag.

Maar de film is pas volgende week te zien. Waarom zo laat?

Wij, de tv-kijker, de bladenlezer, weten al best veel over de film Komt een vrouw bij de dokter. Na een grootse persconferentie in april waar de cast bekend werd gemaakt en de première van de trailer op 13 oktober, zagen we maandagavond bij RTL Boulevard een rechtstreeks verslag van de galapremière. Reinout Oerlemans – zonder baard – zei zenuwachtig te zijn. Volgens presentator Winston Gerschtanowitz was het een heel goeie film. Hoofdrolspeler Barry Atsma was erg blij met het resultaat. „Debuutfilm met ballen”, zei Carice van Houten.

Dinsdagochtend toonde menig tijdschrift en dagblad foto’s van de rode loper. ’s Avonds zat Oerlemans bij RTL Boulevard. In een uitgebreide reportage zeiden bezoekers van de première in Tuschinski ontroerd te zijn, en de bekende regisseur Martin van Koolhoven vond dat Oerlemans voortaan maar moest gaan regisseren. Bij De Wereld Draait Door werd nog eens stilgestaan bij de moraal van het verhaal.

Wij, die na al deze ophef best geïnteresseerd zijn geraakt, moeten nog wel even wachten. De film komt pas volgende week donderdag in de bioscoop. Dat is ongebruikelijk, want de meeste premières zijn een paar dagen voor de releasedatum. Waarom duurt het zo lang?

Het is geen strategie geweest, zegt Diane Borst, verantwoordelijk voor de publiciteit bij distributeur Benelux Film Distributors (BFD). „Maandag 23 november, de logische premièredag voor Komt een vrouw bij de dokter, was Tuschinski al geboekt. Het documentairefestival IDFA vindt dan plaats en de bioscoop, waar bijna alle premières plaatsvinden, was daarom al afgehuurd.” De film later uitbrengen was geen optie, zegt Borst. Deze periode, zo vlak voor de feestdagen, is een ideale periode om veel bezoekers te trekken.

Een enkele keer eerder vond de filmpremière al tien dagen voor de releasedatum plaats. Vorig jaar, bij Oorlogswinter bijvoorbeeld. Ook dat was vanwege het IDFA.

Eigenlijk komen deze tien dagen helemaal niet slecht uit, zegt Borst. Dit weekeinde is een voorpremière georganiseerd in samenwerking met De Telegraaf waar bijna 2.500 mensen op af komen. En een dag voordat de film in de bioscoop draait, woensdag 25 november, vindt in 97 bioscopen een speciale ladies night plaats. De kaartjes zijn al bijna uitverkocht. Geschatte opkomst: 25.000 bezoekers. Voor de werkelijke releasedatum zullen – inclusief het aantal bezoekers van de officiële première – al bijna 30.000 mensen de film hebben gezien.

BFD was ook verantwoordelijk voor de distributie en promotie van Oorlogswinter en organiseerde voorpremières in de overbruggingstijd. „Dat heeft goed uitgepakt.”

De promotie van films lijkt Amerikaanser te worden, zegt Dana Linssen. Linssen is filmrecensent voor nrc.next en hoofdredacteur van de Filmkrant. Exclusiviteit, daar draait het om. Met sommige kranten of programma’s wordt afgesproken dat ze als eerste beelden mogen laten zien bijvoorbeeld. Zo is er de speciale voorpremière voor Telegraaf-lezers, had RTL Boulevard de primeur van de trailer van Komt een vrouw bij de dokter en zal de film als eerste op een RTL-zender te zien zijn.

Het plannen van een extra lange periode tussen de première en de releasedatum had ook een strategische zet geweest kunnen zijn, zegt Monique van Schendelen van pr-bureau MVSP. Zij verzorgt al 25 jaar de promotie van films. „Voordat de film voor het grote publiek te zien is, kun je al veel buzz creëren. Met exclusieve voorpremières met een hapje, een drankje en een gedoetje. Zo jaag je de mond-tot-mondreclame op en is het belang van een goede recensie minder groot.”

Oerlemans hoedt zich voor de slechte recensies, zei hij in RTL Boulevard, „want die zullen ook wel komen”.

Maar ja, of die er nu nog toe doen?