Winst Ahold stijgt met 22 procent

Supermarktconcern Ahold heeft het derde kwartaal afgesloten met 22 procent meer winst in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. De winst liep op tot 238 miljoen euro, hoger dan analisten vooraf hadden ingeschat. De omzet van het bedrijf steeg in het derde kwartaal tot iets boven de 6 miljard euro.

Volgens topman John Rishton kon het concern ondanks „de moeilijke omstandigheden” goede resultaten behalen doordat Ahold in de VS marktaandeel wist te winnen en Albert Heijn in Nederland meer omzet wist te halen, terwijl de kosten werden gedrukt. „Van een afstand bekeken kun je zeggen dat dit komt door vernieuwing van het assortiment en door prijsverlagingen van onze winkels in Nederland en in de VS”, zei Rishton vanmorgen in een telefonische toelichting.

Ahold zint op groei in de VS en Europa. „We hebben een sterke balans en zijn klaar voor overnames of autonome groei in nieuwe marktgebieden”, zei Rishton. Het concern vormde begin deze maand een centrale directie in Europa en de VS. Een versimpeling van de organisatie, aldus Rishton, „die straks de integratie van nieuwe onderdelen vergemakkelijkt.”

Rishton kondigde vanmorgen ook een nieuw driejarig kostenbesparingsprogramma aan van 350 miljoen euro. De opbrengst hiervan, die moet komen uit beperking van de winkelkosten, distributie en bezuinigingen op de hoofdkantoren, zal gedeeltelijk worden geïnvesteerd in lagere prijzen voor de consument. Volgens Rishton ontdekte Ahold tijdens de vorige besparingsronde van 500 miljoen euro dat er „nog veel meer mogelijkheden waren om te bezuinigen”. Ook hoopt Rishton extra te kunnen besparen op inkoopkosten.