Tal van juweeltjes op November Music

Festival November Music. 14/11 en 15/11, Verkadefabriek, Den Bosch. Opnames Concertzender****

Het gaat goed met November Music. Het Bossche festival voor eigentijdse muziek was vorig jaar één van de grote ‘winnaars’ bij de omstreden subsidieverdeling door het Nederlands Fonds voor Podium Kunsten. Dat leidde niet tot een overvloed aan wereldnamen of grootschalige eigen producties. Men koos wijselijk voor de lange termijn, onder meer met een randprogramma voor programmeurs van festivals in het buitenland.

De programmering bleek een volwassen voortzetting van wat in voorgaande edities al geboden werd: een weldadige onderdompeling in overwegend kleinschalige, maar intrigerende en avontuurlijke producties. Onder de juweeltjes was de voorstelling Pigeonhouse van Wilbert Bulsink en Thomas Myrmel. De jonge musici manifesteerden zich ook als acteurs in een nu eens warrige, dan weer strak georganiseerde aaneenschakeling van licht maatschappijkritische oneliners met instrumentale resonans. Memorabel was ook de opera Eben Gabraan van de Koeweitse componist Rasheed Al-Bougaily, uitgevoerd door het Nieuw Ensemble (vanavond in Amsterdam). Vooral de klank was overrompelend in deze symbiose van oosterse modaliteit en westers klankexperiment.

Componist Marko Ciciliani was in zijn Dromomania voor twee piano’s en lasershow ondanks prachtige momenten wat lang van stof. Dat gold ook voor Arnoud Noordegraaf en Robert van Heumen in de voorstelling Solitude, met koptelefoons en projectieschermen. Geweldig om te zien, prachtig sounddesign, maar misschien toch geschikter als doorlopende installatie waar je kunt in- en uitlopen.

Pauline Post en Nora Mulder speelden 6 Piano Installaties (1966-’78) van Van Bergeijk; een klassieker met gewichten die de handen omhoogtrekken als symbool van de worsteling met de muziek. Ook indrukwekkend: één van de eerste optredens van ensemble Lunapark, dat er met transcripties van Pachelbel door Brian Eno voor zorgde dat November Music geen puur Amsterdamse feestje werd.

De afsluiting was in handen van Amsterdam Sinfonietta, dat Goebaidoelina’s nieuwe Fachwerk speelde. De Russin bracht een doortimmerd, contrastrijk muzikaal betoog waarbij de bajan (knopaccordeon) afwisselend prevelt en giert als een straaljager.