Robbie Williams biedt vooral degelijke nummers

cd pop

Robbie Williams: Reality Killed The Videostar

Woonde hij in Amerika of in Engeland; zat hij in ‘rehab’ of niet; in Take That, of niet? Tijdens zijn drie jaar durende afwezigheid was Robbie Williams onderwerp van speculatie. De grootste Britse mannelijke popster kreeg een zenuwinzinking aan het eind van zijn vorige tournee, en had zich vervolgens teruggetrokken in Los Angeles, waar hij UFO’s najoeg in de woestijn en een baard liet staan.

Maar nu zijn de spinnenwebben weggeveegd. Robbie Williams is terug in Groot-Brittannië en heeft een nieuwe cd. Het schijnt dat Williams tijdens zijn ‘woestijnjaren’ overwoog een cd te maken die zo bizar was dat het onherroepelijk een flop zou worden. Dat plan is hem uit het hoofd gepraat, zo kunnen we vaststellen. Reality Killed The Videostar biedt juist alles wat liefhebbers leuk vinden aan Robbie Williams. De bronstige rocknummers, de ballades, de zwoel deinende discoliedjes en teksten waarin hij zich laat kennen als charmante mafketel of smeekt om vrijheid.

Onder de handen van producer Trevor Horn kregen de nummers een weelderig geluid, met synthetische onderlagen, flink uitpakkende orkestraties en shoo-be-doo-koortjes. Er lijkt geen onverbiddelijke hit, in de lijn van ‘Feel’ of ‘Angel’, op Reality Kills te staan, maar alle nummers zijn degelijk.

Toch is de combinatie Horn/ Williams minder gelukkig dan die van Horn met bijvoorbeeld Belle & Sebastian. Deze twee mannen haalden het behaagzuchtigste in elkaar naar boven. Misschien moet Williams die beoogde ‘flop-plaat’ eens gaan maken.

Hester Carvalho