Iedereen heeft recht op het Zwitserleven Gevoel

De heer Schraven, oud-voorzitter van VNO-NCW, geeft aan dat het Zwitserleven Gevoel een volslagen vals beeld is (NRC Handelsblad, 12 november). Graag wil ik dat beeld nuanceren en aangeven waarom Nederland recht heeft op het Zwitserleven Gevoel. Dit jaar is het 25 jaar geleden dat Zwitserleven startte met de campagne, in een tijd dat ouder worden gelijk stond aan ‘afgedankt worden’. Door de campagne benadrukt Zwitserleven juist dat ouder worden een begerenswaardige periode is waarin mensen financieel onbezorgd van ‘later’ kunnen genieten, mits op tijd begonnen wordt met pensioenopbouw. Wanneer de werknemer dan na jaren werken en sparen van zijn eigen verworven vrijheid wil genieten, is het natuurlijk zuur wanneer de heer Schraven stelt dat dit niet meer van deze tijd is. De verworvenheid van het Zwitserleven Gevoel is nu juist dat de werknemer zelf kan gaan bepalen wat hij de meest zinvolle en plezierige invulling van zijn tijd vindt. Actief zijn in het vrijwilligersleven, parttime betrokken blijven bij de voormalige werkgever, bestuursfuncties of commissariaten of misschien inderdaad – zoals de heer Schraven stelt – vissen met de kleinzoon. Mensen die hard gewerkt hebben en jaren hebben gespaard voor hun eigen Zwitserleven Gevoel horen op een voetstuk. Zij hebben recht op het Zwitserleven Gevoel!

Robert Collignon

Directeur Marketing Zwitserleven