De commentsphere

Vorige week hebben we wat studie gemaakt van het discussiesysteem Disqus. We hebben een proefinstallatie opgezet om te testen hoe dit systeem samenwerkt met ons eigen weblogsysteem en hebben gesproken met Ro Gupta van het in San Francisco gevestigde bedrijf. Disqus biedt een populaire en goed uitgewerkte gratis webservice die perfect is voor bloggers en heeft ook grote klanten als CNN.

Mediablogger Adam Ostrow omschrijft Disqus als de nieuwe kampioen van de ‘commentsphere’. Zoals de blogosphere bestaat uit netwerken van blogposts, zo bestaat de commentsphere uit netwerken van reacties die naar elkaar en andere sociale media verwijzen.

Het werkt als volgt. Je maakt als gebruiker van Disqus één keer een account aan waarmee je kunt reageren op alle sites die met het systeem werken. Je kunt dan al je eigen reacties volgen, aanpassen of verwijderen vanuit één interface. Je kunt je reacties ook gemakkelijk doorzetten naar netwerksites als Facebook of Digg.

Het is niet altijd gemakkelijk om dit soort innovaties in sociale netwerken goed op waarde te schatten. Verschillende nieuwe services bieden handige hulpmiddelen om je eigen internetactiviteiten en -contacten aan elkaar te knopen. Er is een groep van early adaptors die al dit soort middelen enthousiast uitprobeert. Maar voor de meeste mensen zijn sociale media netwerken pas interessant als ze al door heel veel anderen gebruikt worden. Twitter en Linkedin zijn in Nederland groot omdat ze groot zijn.

Bij NRC zijn we vooral op zoek naar technische innovaties die ook een duidelijke inhoudelijke meerwaarde hebben. Voor de commentsphere die we willen bouwen zoeken we vooral betrokken professionals die hun kennis ter zake willen delen. Als een bijdrage te koppelen is aan een LinkedIn profiel, dan is dat wellicht een stimulans om vanuit een professionele rol te reageren.

Edwin Schravesande ( ) is projectleider bij het NRC Nieuwe Media Team

Share/Save/Bookmark//