NRCBOEKEN.NL

Parlementslid snoert Goncourtwinnares de mond

Eric Raoult, een parlementslid van de Franse regeringspartij UMP (de partij van president Sarkozy), heeft een balorige brief geschreven aan de Franse minister van Cultuur Frédéric Mitterrand over politieke uitspraken van de Frans-Senegalese Prix Goncourtwinnares 2009 Marie Ndiaye, zo meldt Libération. Raoult dringt er op aan dat de laureaat van de Prix Goncourt ‘zich aan een noodzakelijke reserve en distantie’ moet houden bij het doen van publieke uitlatingen. Raoult doelt op opmerkingen van Ndiaye in een interview in het tijdschrift Les Inrockuptibles in augustus 2009 – dus nog voor ze de Goncourt had gekregen. Daarin had ze het Frankrijk van Sarkozy ‘monsterlijk’ genoemd, een land van een ‘verwerpelijke, vulgaire atmosfeer’ en het feit dat Sarkozy & co ‘een vorm van dood’ betekenen. Raoult vindt dat laureaten van de Prix Goncourt respect moeten tonen voor de nationale cohesie en het imago van Frankrijk. De polemiek doet in Frankrijk alvast flink wat stof opwaaien. Le Nouvel Observateur legde de zaak al voor aan Bernard Pivot, lid van de Académie Goncourt. Die zegt ‘dat een laureaat natuurlijk mag zeggen wat hij wil’. (DL)

Kader Abdolah en Cees Nooteboom bij de paus

Op 21 november zal een gezelschap Europese kunstenaars op het Vaticaan ontvangen worden door paus Benedictus XVI. De reünie moet de kloof tussen hedendaagse kunst en kerk verkleinen. Uit Nederland zullen de schrijvers Kader Abdolah en de laureaat van de Prijs der Nederlandse Letteren Cees Nooteboom aanwezig zijn. Onder de meer dan tweehonderd andere genodigden bevinden zich zanger Andrea Bocelli, filmcomponist Ennio Morricone, komiek Terence Hill, architect Daniel Libeskind, componist Arvo Pärt en de Nederlandse beeldhouwer Caspar Berger, zo meldt de website Katholiek Nederland.

Tijdens het bezoek krijgen de genodigden een rondleiding door het Vaticaan en houdt de paus in de Sixtijnse Kapel een toespraak over onder meer de betekenis van schoonheid volgens de katholieke leer. (DL)

T.S. Eliot belandde in impasse na ‘The Waste Land’

De Amerikaans-Britse schrijver T.S. Eliot raakte na de publicatie van zijn wereldberoemde gedicht The Waste Land danig in het ongerede, blijkt uit het pas verschenen The Letters of TS Eliot, Volume 2, 1923-25, waaruit The Times citeert. Een jaar na de publicatie was hij een faillissement en de wanhoop nabij. Overdag werkte hij bij Lloyds Bank, ’s nachts redigeerde hij het tijdschrift Criterion. Op 12 maart 1923 noteerde hij: ‘Ik zit volop in een verschrikkelijke crisis. Was ik maar nooit met Criterion begonnen. Het kost me verschrikkelijk veel geld en het brengt geen penny op [...] Ik denk dat ik door het werk en alle zorgen tien jaar ouder ben geworden...’ Zijn werklast en financiële zorgen zouden zijn zelfvertrouwen als schrijver een flinke deuk geven. Op de 31ste december 1923 schreef hij aan literaire vrienden: ‘Ik ben beschaamd om jullie zulke slecht geschreven artikelen te bezorgen. Ik moet stoppen met schrijven en lezen en weer gaan nadenken voordat ik opnieuw de draad opneem. Anders dreig ik mijn reputatie kwijt te raken. (...)’ De impasse duurde bijna drie jaar. (DL)

Archieven Sassoon blijven in Groot-Brittannië

De kans dat het archief van de Britse ‘war poet’ en prozaschrijver Siegfried Sassoon (1886-1967) Groot-Brittannië zal verlaten, is danig geslonken. De Cambridge University zocht 1,25 miljoen pond om de nalatenschap te kunnen verwerven. Na een gift van het National Heritage Memorial Fund ziet het ernaar uit dat de documenten niet naar de Verenigde Staten zullen gaan, ook al zoekt de universiteit nu nog 100.000 pond. Daar bestond grote interesse om de archieven van de schrijver van The Soldier's Declaration te verwerven.

De archieven, een waardevol geheel van Sassoons dagboeken, brieven, kladjes van gedichten, tekeningen en foto’s, waren lange tijd in het bezit van de zoon van Sassoon. Toen die in 2006 overleed, kwamen ze te koop.

Er is onder meer ook de eerste versie van The Soldier's Declaration, en notitieboekjes met modderspatten en kaarsvet uit de loopgraven. Universiteitsbibliotecaris Anne Jarvis noemde het afgelopen juni ‘van extreem belang dat het archief in Groot-Brittannië kan blijven’. (HC)

OP DE SITE

Alles over het werk van AKO-prijswinnaar Erwin Mortier.

Dagelijks verschijnen nieuwe berichten op nrcboeken.nl. Deze rubriek werkt samen met Dirk Leymans www.papierenman.nl