Minder omzet, beter resultaat Telegraaf

De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de advertentie-inkomsten in het derde kwartaal minder hard zien dalen dan in de voorgaande perioden. De uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland en weblog GeenStijl verdiende in het derde kwartaal 16 procent minder met reclame dan in dezelfde periode vorig jaar. De advertentie-inkomsten in het eerste en tweede kwartaal daalden met 18 en 20 procent.

TMG boekte in het derde kwartaal een omzet van 146 miljoen euro, 10 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De kwartaalwinst bedroeg 1,1 miljoen euro, tegenover een verlies van ruim 11 miljoen euro in 2008. Dat verschil wordt met name veroorzaakt door een afschrijving van 10 miljoen euro die TMG in 2008 deed op zijn belang in ProSiebenSat1. TMG bezit 6 procent van de aandelen in het Europese televisiebedrijf. ProSiebenSat1 is in Nederland eigenaar van de zenders SBS 6, Net 5 en Veronica alsmede het weekblad Veronica Magazine.

De Telegraaf wist de opbrengst uit abonnementen en losse verkoop met 2 procent te laten stijgen. De vorig jaar ingezette reorganisatie waarmee TMG tussen 40 en 50 miljoen euro op jaarbasis wil besparen, ligt volgens de directie voor op schema. Daardoor daalden de personeelskosten met 10 miljoen euro ten opzichte van het derde kwartaal 2008. Bij TMG werken nu ruim 2.900 mensen. Een jaar eerder waren dat er nog 3.600.