Jort Kelder trekt de kar in zijn eentje

Ondernemers zie je niet vaak op de Nederlandse televisie. Het zijn dwaalgasten in de dagelijkse talkshows; de voor hen bestemde dagprogrammering van RTL-Z en gehuurde zendtijd in Harry Mens’ Business Class bereikt geen groot publiek.

Eigenlijk is die afwezigheid nogal vreemd. Niet alleen ontbreekt zo een elementair onderdeel van het sociaal weefsel, maar ook zijn ondernemers vaak gepassioneerd en bezig met winnen en verliezen: standaardbestanddelen van de wereld die televisie heet.

Onder de publieke omroepen zou je iets van TROS en AVRO mogen verwachten, maar het is merkwaardigerwijs de KRO die zich het meest beijvert op dit gebied. Ik herinner me uit het verleden thema-avonden die tot stand kwamen in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken. Sinds Jort Kelder een thuisbasis heeft gevonden bij de KRO, trekt hij de kar in zijn dooie eentje.

Gisteren was de tweede aflevering te zien van Bij ons in de BV, waarvan de titel verwijst naar Jorts andere KRO-hit Bij ons in de PC. Al haalt het niet het niveau van Glamourland, ik heb een zwak voor die verkenning van de wereld van oude en nieuwe rijken. Een hoogtepunt zondag vormde een reportage over de toenemende neiging in de betere restaurants van Amsterdam-Zuid om honden aan tafel mee te laten eten.

Bij ons in de BV gaat niet over zulke folklore, maar over het plezier van het geld verdienen. In een merkwaardig decor dat een achterwand van ordners suggereert en een hoofdrol voor een robotcamera, presenteert Kelder een magazine met economische nieuwtjes, snufjes en weetjes. Aan het format moet nog wel wat worden gesleuteld, maar de toon is aardig, vergelijkbaar met de grabbelton die de coproducerende website 925 vormt.

Kelder kent de grote jongens, ook die met een louche achtergrond, zo goed dat hij amicale telefoongesprekken kan voeren met de van fraude verdachte oprichters van Palm Invest of miljardair Marcel Boekhoorn, ondervraagd over de ruzie die ontstond na een mislukte vijandige overname van Telegraaf Media Group.

Gisteren kwamen twee tienerondernemers langs, evenals staatssecretaris Frank Heemskerk, autoproducent Victor Muller en goudkoopman Willem Middelkoop. De laatste drie namen vervolgens zitting in de ‘raad van commissarissen’ die drie pitches van een minuut moesten beoordelen. De winnaar kreeg een paar bretels, maar dit onderdeel moet nog groeien. Het is nu een slordig verdunde imitatie van Dragons’ Den, in Nederland ook gepresenteerd door Kelder. Maar ik ga volgende week zeker weer kijken naar dit jongensboekprogramma.