Iedereen ongelukkiger

Dvd tv-serie

Mad men

Seizoen 2 € 34,99 * * * *

De spanning uit het eerste seizoen van Mad Men, de met onderscheidingen overladen Amerikaanse serie over een reclamebureau op Manhattan, vasthouden leek voor het tweede seizoen geen haalbare kaart. Dat is ook niet gelukt. Het eerste seizoen was opgebouwd rond het pas geleidelijk onthulde geheim van hoofdpersoon Don Draper, de man die tot elke prijs geheim moet houden dat hij ooit iemand anders was. Maar het mysterie van diens leven is in essentie al onthuld. Dus hoe nu verder?

Mad Men wordt in dit tweede seizoen meer een ‘gewone’ serie. Niet echt een soap, de regie en de productie zijn daar te goed voor. Maar het principe is hetzelfde: de karakters op het kantoor worden nader uitgewerkt, maken een ontwikkeling door, beleven nieuwe dingen. Wat dit tweede seizoen redt, en meer dan dat, is de verbluffende manier waarop in Mad Men sociale historiografie wordt bedreven. De eerste serie speelde in een samenleving die weliswaar zwaar onder druk stond, maar wel stabiel leek: vrouwen in een ondergeschikte rol, een duidelijke hiërarchie op kantoor, strikte scheiding tussen het leven op het werk met zijn drank, sigaretten en maîtressen, en het gezinsleven in de voorstad.

Aan het begin van het tweede seizoen blijken ongeveer twee jaar verlopen. We zijn in 1962, zoals blijkt uit verwijzingen naar actuele gebeurtenissen zoals de tv-rondleiding door first lady Jackie Kennedy door het Witte Huis – een mijlpaal in de deformalisering van de samenleving. Er vindt een belangrijke sociale verschuiving plaats: vrouwen worden mondiger, zowel die op het werk als die thuis. Dat leidt tot conflict en onzekerheid, op alle fronten en bij beide geslachten. Eigenlijk wordt iedereen ongelukkiger.

Ook de structuur van het kapitalisme, waarbinnen het reclamebureau aan Madison Avenue functioneert, verandert. Sterling Cooper wordt overgenomen, en Don Draper daarmee minder zijn eigen man en meer radertje in een machine. Daardoor valt hem zijn ingewikkelde leven dubbel zo zwaar.

De wereld van de Mad Men schuift op naar de grootschalige global village die wij nu kennen, waarin welvaart gepaard gaat met vervreemding, en keuzemogelijkheden met onzekerheden. Is dat eigenlijk wel de wereld van 1962? Misschien wordt in Mad Men eigenlijk wel meer een kritische geschiedenis van onze eigen tijd geschreven. Maar dit spel der anachronismen is zo goed gemaakt, dat het niet opvalt dat zij anachronismen zijn.