De razende jacht op goud en provincies

Elke vrijdag tot 5 december: kennis maken met nieuwe bordspellen. Vandaag gaan we de strijd aan met de burgers, boeren en buitenlui van ‘Dominion, das ‘Spiel des Jahres’

Ineens zijn wij thuis terecht gekomen in een wereld vol strijd. Dankzij het spel Dominion. Dat zit vol te veroveren provincies, te bestrijden heksen, milities, troonzalen, raadgevers, dieven en houthakkers. Al die figuren en plekken hebben een eigen kaartje die je in je beurt kan uitspelen of kopen.

Met enige aarzeling haalde ik dit spel in huis. Want dit bordspel zonder bord doet erg denken aan het lange tijd razend populaire Magic, the Gathering. Daarbij bestrijden de spelers elkaar als tovenaars in een woest vechtspel, door beschaafd magische kaartjes op tafel te leggen. Dat cultspel Magic leek me altijd nodeloos ingewikkeld. En ook te weird. Een nogal vergezochte fantasiewereld met koninkrijken in vijf kleuren en zes kaarttypes. Maar wat bleek, Dominion is dit jaar Spiel des Jahres geworden – de enige spellenprijs die er echt toe doet. Het blijkt gewoon een soort Magic in een light versie te zijn , we waren er snel voor gewonnen.

Het Dorp, de Kelder en de Bureaucraat uit Dominion ogen toch aanzienlijk vriendelijker dan de vaak akelige Demonic Tutor, Archdemon of Unx of Shower of Coals uit Magic. En de handleiding van Dominion telt maar een paar bladzijden – die van Magic 169 pagina’s. Inmiddels bevelen enthousiaste Magic-adepten elkaar Dominion aan.

Net als in Magic is de kern van Dominion het stapeltje kaarten dat voor je op tafel ligt. Het centrale idee is dat je land verovert met behulp van je strijdkrachten. Het spel bestaat in totaal uit 500 stevige kaartjes. Daarbij zitten heel veel goud-, zilver- en koperkaarten waarmee je actiekaarten koopt (25 verschillende, in tienvoud, zoals de Kapel, het Feest, het Laboratorium en de Slotgracht). Je kunt voor het geld ook overwinningspunten kopen (in drie soorten: Landgoederen, Hertogdommen, Provincies).

Die actiekaarten bieden vooral mogelijkheden om andere kaarten te pakken, te kopen en te spelen. En uiteindelijk draait alles erom dat je met al die kaarten voldoende geld verzamelt om genoeg Provincies (zes punten), Hertogdommen (drie punten) of Landgoederen (een punt) te kunnen kopen. Alleen daarmee kun je winnen. Per spel doen maar 10 van de in totaal 25 actiekaarten mee, dus als je wilt, is ieder spel anders.

De grote truc van Dominion is, net als van Magic, dat je nooit alle kaarten die je bezit ook actief in handen hebt. De meeste van je kaarten liggen op tafel, in een trekstapeltje, en meestal ook in een aflegstapeltje. Wat je in je handen hebt, is iedere beurt anders. Want aan het begin van je beurt pak je vijf nieuwe kaarten van je stapel. En aan het einde van de beurt leg je alle kaarten uit je hand weer weg, op je eigen aflegstapel. Dat geeft ook een fijn, zorgeloos gevoel: iedere beurt begin je met een schone lei. Als de trekstapel op is, schud je de aflegstapel en begint het opnieuw. Iedere kaart die je koopt of speelt krijg je dus herhaaldelijk terug in je hand.

De kern van het spel bestaat uit het beheer van je eigen kaartenstapel. Wie te veel kopergeld of te veel lage overwinningspunten in zijn stapel heeft, krijgt die relatief waardeloze kaarten te vaak in zijn handen. En kan dus weinig doen in die beurt. Wij zijn thuis gek op veel goud in de stapel.

Iedereen aast op de relatief dure Provincies. Want met zes overwinningspunten schiet het lekker op. Als de stapel Provincies is leeg gekocht, is het spel afgelopen.

Dominion €38, 2-4 spelers 999games