Buitenland - En Verder

Londen

Het Britse Museum viert met een nieuwe expositie Mexico’s eerste opstand. In Revolution on Paper is te zien hoe na die opstand een linkse regering kunst gebruikte voor propaganda. Er is werk van Diego Rivera, muurschilder en echtgenoot van Frida Kahlo. Mexicaanse affichemakers behoorden vaak tot politieke groeperingen en er zijn ook werken van TGF, een organisatie die affiches maakte om vakbondsbewegingen te stimuleren en om het fascisme te bestrijden. T/m 5 april, Revolution on Paper: Mexican Prints 1910 – 1960, British Museum, 004420 7323 8000/8299 & www.britishmuseum.org

Londen

De eerste buitenexpositie in een serie van de Southwood Garden is van Hans Josephsohn met beeldhouwwerken uit verschillende periodes en in allerlei stijlen. De locatie is een charmant en onbekend parkje in hartje Londen in Piccadilly, tussen St. James’s kerk en de Hauser & Wirth galerie, die ook het project organiseert. De mysterieuze en ruige mensfiguren liggen en staan tegenover de omringende stadspanden. Ze passen er uitstekend bij. Het oudste werk komt uit 1951, iets na het ontstaan van het stadstuintje ter herinnering aan de moed van de Londenaren tijdens de Tweede Wereldoorlog. T/m 22 jan, Hans Josephsohn, Hauser & Wirth Outdoor Sculpture, Southwood Garden, St James’s Church, 197 Piccadilly, dagelijks 10-18:00u, 0044207 287 23 00 & www.hauserwirth.com

Londen

De Franse conceptuele kunstenares Sophie Calle uit haar sterke gevoelens en obsessies in kunst. Hoe ellendiger het eind van een relatie, hoe beter de kunst, vindt Call die ooit een brief waarin haar vriend het met haar uitmaakte gebruikte ter inspiratie voor een kunstwerk. Nu is de Engelstalige versie hier te zien is. De bijna dwangmatige belangstelling van Call voor ‘het leven’ is grenzeloos. Met foto’s en filminstallaties creëert ze een totaal eigen en aangrijpend bestaan. Ze volgt ook mensen op straat en werkte in een hotel om de inhoud van gastenkoffers te kunnen doorzoeken. T/m 3 jan, Sophie Calle: Talking to Strangers, Whitechapel Gallery, 77-82 Whitechapel High Street, E1, 004420 7522 7888 & www.whitechapelgallery.org

Parijs

Een mensenschedel met een hoed vol bloemen troont op een 18de eeuwse Chinese vaas. De Belgische schilder James Ensor (1860-1949) verzamelde vele excentrieke voorwerpen in zijn atelier. Ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van zijn dood, tracht het Musée d’Orsay met 90 doeken, tekeningen, gravures en voorwerpen zijn mysterie te doorgronden. Heel karakteristiek zijn de maskerschilderijen die in de jaren 80 en 90 ontstonden: menselijke gezichten vervormd tot bizarre karikaturale carnavalstronies waarmee hij de samenleving van zijn tijd bespot. Vreemde, vaak angstaanjagende skeletten bevolken bijna al de composities van deze ‘dichter’ van de dood die invloed op de surrealisten en expressionisten uitoefende. T/m 4 febr in het musée d’Orsay, www.musee-orsay.fr, 0033-140494814.

Parijs

Richard Strauss was 40 jaar toen hij de opera ontdekte. Hij was toen allang beroemd, maar pas met Salome (1905) overwon kwam hij uit de schaduw van Richard Wagner. Deze dramatische opera was niet alleen een mijlpaal in Strauss’ eigen leven, maar ook in de geschiedenis van de muziek. De regie van Lev Dodin en de veelbelovende jonge Franse dirigent Alain Altinoglu zetten het godlasterlijke werk in vuur en vlam. T/m 1 dec in de Opéra Bastille, 0033-171252423, www.operadeparis.fr