Na het kaarten een potje schieten

De verkoop van het aantal spelcomputers en spellen valt dit jaar tegen.

Game-ontwikkelaars zetten daarom in op grote titels, zoals Call of Duty: Modern Warfare 2.

Groen-bruine camouflagenetten hangen strak gespannen over het podium op het Rotterdamse Binnenwegplein waar het nieuwe computerspel Call of Duty: Modern Warfare 2 wordt gepresenteerd. Frietkraam Bram Ladage (‘de gezondste friet van Nederland’) heeft het druk. Twee scheppen mayo en een schep pindasaus op elke zak friet. Deze maandagavond deelt de frietkraam gratis patatjes oorlog uit.

In het publiek ongeveer honderd jonge mannen, met af en toe een verveeld kijkend vriendinnetje naast zich. Groepjes veertienjarige, soms als soldaat verklede gamers met gasmasker en al, staan ongeduldig en rillend van de kou te wachten. Over twee uur, om middernacht, gaat de Media Markt open. En dan is Modern Warfare 2 eindelijk te koop.

Als de presentatie begint, toont een groot scherm in game-beelden van spelers die in de sneeuw „ergens in het Oostblok” mensen neerschieten, sneeuwscooters neerhalen en doorlopend hun geweer herladen. Op het plein kun je een speld horen vallen. „Ongelooflijk, hoe krijg je honderd mannen stil?”, zegt een meisje hoofdschuddend tegen haar vriendin terwijl ze langsloopt. Er klinkt hoongelach als een bezoeker (favoriete wapen: G3) uit het publiek wordt gehaald om het spel te spelen, en vrijwel meteen af gaat.

Uitgever Activision Blizzard maakte gisteren bekend dat die nacht, afgelopen dinsdag, Modern Warfare 2 in de eerste vierentwintig uur 80 procent meer spellen heeft verkocht dan het vorige deel. De verkoop ligt „op koers” om de meeste spellen ooit te verkopen op de eerste dag, laat een woordvoerder weten. Definitieve cijfers worden waarschijnlijk morgen bekendgemaakt.

De cijfers zijn een opsteker voor de game-industrie, die een teleurstellend jaar doormaakt. Het aantal verkochte spelcomputers loopt voor zowel Nintendo (Wii), Microsoft (Xbox) als Sony (Playstation) terug. De verkoop van de Wii, nog altijd de populairste spelcomputer, zakte het afgelopen half jaar in vergelijking met een jaar geleden wereldwijd met 43 procent tot 5,75 miljoen exemplaren. Computerspelmaker Electronic Arts maakte deze week bekend het afgelopen kwartaal 391 miljoen dollar verlies te hebben geleden.

En de verkoop van spellen, die vorig jaar garant stond voor double digit groei, is dit jaar tot stilstand gekomen. Waar de gamemarkt de afgelopen jaren volgens cijfers van branchevereniging NVPI jaarlijkse omzetstijgingen tot ruim 20 procent behaalde, gaf de Nederlandse consument in de eerste zes maanden van dit jaar slechts 0,2 procent meer uit aan spellen. De afnemende groei leidt ertoe dat game-ontwikkelaars minder games uitbrengen en inzetten op de grote titels.

Bedrijven kiezen voor veilige spellen uit goed lopende series, zoals Modern Warfare 2; het zesde deel uit een serie. Ook het tiende deel van voetbalspel FIFA verkocht goed vorige maand, met 1,7 miljoen stuks in Europa in de eerste week. „We nemen zo weinig mogelijk risico’s”, aldus een woordvoerder van Activision.

De laatste maanden van het jaar zijn van groot belang voor de gameverkoop. De woordvoerder laat weten „een significant deel van de jaaromzet” op het eind van het kalenderjaar te behalen. Dat komt vooral doordat de zogenaamde light gamers, mensen die af en toe een spel kopen, zich in deze tijd laten verleiden tot een aankoop. Voor zichzelf, of als kado onder de kerstboom.

Daarbij lijken vooral de gewelddadige spellen goed te scoren. Grand Theft Auto IV bracht vorig jaar nog 310 miljoen dollar op tijdens de eerste dag. En Halo 3 (sciencefiction shooter) leverde in het najaar van 2007 tijdens de openingsdag wereldwijd voor 300 miljoen dollar aan omzet op.

Dat wekt de indruk dat het vooral gewelddadige games zijn die goed verkopen. Hoogleraar gaming Mark Overmars van de Universiteit Utrecht nuanceert dat beeld: „Gewelddadige spellen krijgen vooral de meeste aandacht. Mario, sportspellen voor de Wii en voetbalgames staan ook in de top tien”, aldus Overmars. „Ook de trend dat spellen steeds gewelddadiger worden is niet zichtbaar.”

De Haagse Yvonne van der Klugt is samen met haar 14-jarige zoon Johan („Hij praat al maanden nergens anders over”) speciaal naar Rotterdam gekomen om het spel als eerste te kunnen kopen. Het is al laat, zegt ze, en ze heeft liever niet dat haar zoon op dit tijdstip nog alleen reist. En ze is mee om voor hem het spel te kopen, dat geschikt is bevonden voor 18 jaar en ouder. „Ach”, zegt ze. „Als hij maar niet van die enge spellen speelt. Met drugs en zo.”

Call of Duty: Modern Warfare 2 verschijnt voor de Xbox 360, de PS 3 en de pc. Adviesprijs Xbox en PS 3: 70 euro, pc: 60 euro