Lezen van een beeldscherm

Mensen lezen steeds vaker informatie van een beeldscherm. Dit kan een pc of laptop zijn, maar telefoons en ereaders worden steeds populairder om teksten op te lezen. Het aantal ereaders groeit hard: marktonderzoeksbureau Forrester voorspelde onlangs dat het aantal verkochte ereaders in de VS meer dan 3 miljoen zou bedragen aan het eind van 2009.

Verschillende ereadersVerschillende ereaders

Mensen lezen steeds vaker informatie van een beeldscherm. Dit kan een pc of laptop zijn, maar telefoons en ereaders worden steeds populairder om teksten op te lezen. Het aantal ereaders groeit hard: marktonderzoeksbureau Forrester voorspelde onlangs dat het aantal verkochte ereaders in de VS meer dan 3 miljoen zou bedragen aan het eind van 2009. Ook het aanbod van Nederlandstalige boeken groeit: webwinkel bol.com heeft momenteel 2.151 ebooks in haar virtuele schappen staan.

NRC biedt lezers een digitale editie aan, die alle artikelen uit de krant bevat in de originele opmaak. Deze is echter ongeschikt voor telefoons en ereaders

Is deze digitale editie eigenlijk wel de beste manier om nieuws en achtergronden over te brengen? Lezers die gehecht zijn aan de opmaak en structuur van een papieren krant zullen zich snel thuis voelen. Maar voor de ‘web 2.0 generatie’ is de digitale editie minder geschikt: zij verwachten video, mogelijkheid tot interactie en links naar relevante bronnen.

Daarnaast is de krant beschikbaar als epaper: een digitale versie van de krant die geschikt is voor vrijwel alle beschikbare ereaders. Het epaper heeft als voordeel dat het zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm. Bovendien zijn de meeste ereaders meer geschikt om lange teksten van te lezen dan een normaal beeldscherm.

Moet NRC de krant eigenlijk wel in digitale vorm aanbieden? Of is dat typisch een geval van het horseless carriage syndrome: de neiging een nieuw medium te zien in de context van ‘oud’ medium?

Christian ten Hoope is manager van het Nieuwe Media Team