Imperial Tobacco schort jongerenmarketing op

Tabaksfabrikant Imperial Tobacco, die jonge en creatieve mensen inzet om de verkoop van sigaretten onder jongeren te stimuleren, stopt daar voorlopig mee. De marketingactiviteit wordt volgens een woordvoerder van het bedrijf opgeschort.

Keurings- en controledienst de Voedsel en Warenautoriteit besloot de marketingpraktijken van het beursgenoteerde Britse bedrijf te onderzoeken na publicatie erover in NRC Handelsblad, afgelopen zaterdag.

De tabaksfabrikant sloot contracten met zestig vernieuwende modeontwerpers, muzikanten en grafisch vormgevers vanaf 21 jaar in de vier grote steden. In ruil voor hun marketingideeën kregen ze maandelijks twee sloffen sigaretten van het merk Gauloises. In het contract moesten ze tekenen voor geheimhouding van de overeenkomst.

In juli van dit jaar kwamen de tientallen contractanten bijeen om onder leiding van managers van Imperial Tobacco te bedenken hoe shag aantrekkelijker kan worden gemaakt voor jongeren. Contractanten zeiden dat het doel van de fabrikant is dat andere jongeren het gedrag van de voorlopers in hun subcultuur volgen en ook een bepaald merk gaan roken. Imperial Tobacco ontkent dit. Het bedrijf liet weten dat het „onze interpretatie is dat we ons aan de wet houden”.

In de Tabakswet staat dat een bedrijf geen sigaretten mag weggeven en er ook geen reclame voor mag maken. Directeur Lies van Gennip van rookinformatiecentrum Stivoro zei „oprecht geschokt” te zijn door de marketingmethode.

Imperial Tobacco zegt het belangrijk te vinden om met partijen als Stivoro en de Voedsel en Warenautoriteit in gesprek te gaan alvorens een besluit te nemen over het al dan niet voortzetten van de marketingactiviteiten, zo zegt de woordvoerder.

Lees meer over de marketingmethode van Imperial Tobacco via nrc.nl/binnenland