Eurlings dreigt België met claim over hsl

Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) dreigt België met een schadeclaim van 200 miljoen euro omdat de Belgen hun belofte niet nakomen een hogesnelheidstrein te kopen en te laten rijden tussen Brussel, Breda en Den Haag. Dat zei Eurlings gisteren tijdens een debat in de Tweede Kamer.

De belofte vloeit voor uit een conflict uit 2004. Toen bleek dat de reistijd tussen Amsterdam en Brussel 17 minuten langer zou worden dan afgesproken, omdat de Belgen verkeerde berekeningen hadden gemaakt. Nederland zag af van een schadeclaim in ruil voor de Belgische belofte een hsl-aftakking naar Breda en Den Haag te gaan onderhouden.

Eind oktober heeft België laten weten dat er „juridische problemen” zijn bij de aanschaf van de trein. Eurlings heeft twee keer gevraagd om welke problemen het gaat, maar geen antwoord gekregen, stelt hij. Daarom dreigt hij de schadeclaim opnieuw op tafel te leggen: „Een deal is een deal.” Volgens zijn ministerie heeft België de optie tot koop van de trein eerder al laten verlopen.

De Tweede Kamer reageerde gisteren boos. „We laten ons niet flessen door de Belgen”, aldus Ger Koopmans (CDA). De VVD wil dat Eurlings „een joekel van een claim” indient.

Pikant genoeg werd de deal met België op hetzelfde moment gesloten als het verdrag over het uitdiepen van de Westerschelde. Daarover ontstond onlangs een groot conflict tussen beide landen toen Nederland dreigde het verdrag niet uit te voeren. Eurlings heeft begin december opnieuw een gesprek met de Belgen. Hij wil geen nieuw „Westerscheldedossier”.

Eurlings had gisteren ook slecht nieuws over de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam, die sinds 7 september rijdt. De gemiddelde bezetting van de trein in de eerste drie weken bedroeg slechts 19 procent, ondanks lage introductietarieven. „Hoera we rijden, maar het loopt nog voor geen meter”, vatte Van Gent de mening van de Kamer samen. Eurlings vindt dat echter de verantwoordelijkheid van exploitant HSA. Hij hintte wel op nieuwe acties en kortingen: „Die werken in het buitenland ook.”

Eurlings liet verder weten dat er tijdelijke maatregelen komen om de hsl-treinen stiller te maken. De afgelopen tijd zijn veel klachten binnengekomen uit gemeenten langs het spoor. Als het huidige oude materieel is vervangen door de echte Thalys, moeten de problemen definitief voorbij zijn.