'Dit is een verhaal van twee winnaars'

De crisis heeft Boskalis en Smit bij elkaar gebracht. Smit gaf zijn verzet op toen Boskalis beloofde het bedrijf na de overname niet op te splitsen. „We hebben elkaar diep in de ogen gekeken.”

Het is er dan toch van gekomen. Na maandenlange avances van het baggerconcern Koninklijke Boskalis Westminster om het sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale over te nemen, is een fusie nu toch mogelijk geworden. Door het samengaan van beide beursgenoteerde Rotterdamse concerns ontstaat een „Hollandse maritieme speler van wereldformaat”, aldus Peter Berdowski, bestuursvoorzitter van Boskalis. Plots groeide er een „gemeenschappelijke strategische visie” tussen hem en zijn Rotterdamse rivaal Ben Vree, topman van de al bijna 170 jaar oude maritieme dienstverlener Smit Internationale. Maar de economische crisis hielp ook een stevig handje.

Wat heeft de overname nu toch mogelijk gemaakt?

„De ontwikkeling van de winstmarges van ons bedrijf en van Smit heeft ons dichter bij elkaar gebracht. De afgelopen maanden waren er diverse contacten, maar de laatste drie weken is een en ander in een stroomversnelling gekomen. Ben Vree en ik zijn met elkaar aan tafel gaan zitten. We hebben elkaar diep in de ogen gekeken en hij heeft me kunnen overtuigen van de synergiemogelijkheden tussen de activiteiten van Smit. De voorwaarde dat Smit niet opgeknipt zou worden na een fusie, was voor hem erg belangrijk.”

Boskalis wil meer winstmarge ontwikkelen door minder afhankelijk te worden van zijn baggeractiviteiten en zich meer toe te spitsen op maritieme totaalprojecten?

„Dat klopt. We willen kostenefficiënter zijn in het segment van de baggeractiviteiten, want daar is er volume- en winstdruk. De komenden jaren gaan we ook minder investeren in baggerprojecten en daardoor zal er meer ruimte vrijkomen om te investeren in andere activiteiten, zoals die van Smit.”

Het bod van 60 euro per aandeel is lager dan wat Boskalis in september vorig jaar bood.

„Ik kon niet voorzien dat het bod dat we op 15 september deden zou samenvallen met het bankroet van Lehman Brothers. De omgeving is nu totaal anders.”

Twee grootaandeelhouders van Smit, Delta Lloyd en Janivo, gaven hun fiat. Gaf dat de doorslag?

„Wat de doorslag gaf is dat twee bestuursvoorzitters bereid waren deze fusie op vriendschappelijke wijze tot stand te brengen. Dat deze aandeelhouders dit project wilden steunen, helpt natuurlijk. Dat HAL Investments, die een derde van Boskalis in handen heeft, bereid is om de overname mee te financieren, helpt ook.”

U wordt de topman van het nieuwe concern. Ben Vree blijft als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor alle activiteiten van Smit. Dreigt hier geen conflict?

„De raad van bestuur van het nieuwe concern vormt één team. Ben treedt toe als nieuw lid tot de bestaande raad van bestuur van Boskalis en zal vanuit die functie verantwoordelijk zijn voor de activiteiten van Smit. Maar de beslissing zullen collegiaal genomen worden. Een deel van de terminaldivisie van Smit die diensten verleent aan transporthavens van olie en gas, zullen we ook integreren met Lamnalco, een gezamenlijk bedrijf van Boskalis met het Saoedische Rezayat. Dit wordt één eenheid. Door de inbreng van die activiteiten zal een deel van de financiering ook terugverdiend worden.”

Weet u zeker dat de onderlinge relatie met Ben Vree optimaal blijft?

„We kennen elkaar een kleine tien jaar. Persoonlijk hebben we nooit problemen met elkaar gehad. Zelfs niet in de hitte van de strijd, toen Boskalis een vijandig overnamebod op Smit overwoog. We hadden wel een verschil van inzicht, maar hebben elkaar nu in een gemeenschappelijke visie gevonden.”

Boskalis en Smit spreken van een fusie. Maar is dit geen overname?

„Zuiver financieel-technisch zou je dit een overname kunnen noemen. Maar dit is een project op basis van gelijkwaardigheid. Er is niet één winnaar en één verliezer. Dit is een verhaal van twee winnaars.”