Vijf docu's op het IDFA over geld

11929 (William Karel)

Regisseur William Karel onderzoekt de grootste beurscrisis uit de geschiedenis, die tachtig jaar geleden – Black Thursday was op 24 oktober – op de New York Stock Exchange uitbrak. Een keur aan economen en historici vertelt afwisselend, gefilmd tegen een neutrale zwarte achtergrond, over de oorzaken van de uitzonderlijke diepe koersval en de economische en politieke gevolgen tot in het volgende decennium.

2The Player (John Appel)

Regisseur John Appel heeft een diepgewortelde interesse in het gokken. Zijn vader was een fervent speler op de paardenrennen, wat leidde tot een op zijn minst onrustig leven voor de familie. De filmmaker mengt een persoonlijke zoektocht naar de oorzaak van zijn vaders destructieve goklust met de verhalen van een aantal andere verslaafde mannen.

3Dreamland (Thorfinnur Gudnason, Andri Snaer Magnason)IJsland is aantrekkelijk voor investeerders in groene energie. Dat levert het dunbevolkte land veel geld op, maar gaat ten koste van het natuurbehoud. De film is een ode aan het bedreigde landschap: prachtige helikoptershots van een adembenemend, ruig gebied, met watervallen, uitgestrekte groene steppen en geisers.

4American Casino (Leslie Cockburn)

Een gebrek aan regelgeving en een teveel aan vertrouwen in de markt leidde tot de ineenstorting van het Amerikaanse bancaire systeem. De regisseur vergelijkt die ontwikkeling met een casino. Deskundigen en oud-werknemers die meedraaiden in het oververhitte systeem schetsen een beeld van lichtvaardig uitgegeven leningen, veronachtzaamde controleprocedures en risico’s die werden afgewenteld op speculanten.

5The Yes Men Fix The World (Andy Bichlbaum, Mike Bonanno)Twee goed uitziende mannen van een jaar of veertig, strak in het pak. Het zijn linkse activisten, maar ze doen zich voor als woordvoerders van grote bedrijven. In die hoedanigheid weten ze telkens weer met een hoax het nieuws te halen. In een popcorndocumentaire met veel humor, snelle editing en scherpzinnig commentaar (Michael Moore is nooit ver weg) richten de Yes Men hun pijlen op de vrije markt van econoom Milton Friedman.

De rubriek ‘De Lijst ’ geeft kunstuitingen bij het nieuws. Vandaag: vijf documentaires over geld die vanaf volgende week draaien op het documentairefestival IDFA. De aanleiding: het verhaal over Michael Moores ‘Capitalism. A Love Story’.