Koreanen: bestrijd namaak uit China

Zuid-Koreaanse ondernemers hebben gisteren de regeringen in China, het Midden-Oosten en Afrika opgeroepen meer te doen tegen de handel in Chinese namaakproducten, zoals computerspelletjes, mobiele telefoons, tv’s, auto-onderdelen, auto’s, maar ook levensmiddelen.

Volgens de Koreaanse International Trade Association (KITA), waarin alle grote Koreaanse ondernemingen zijn vertegenwoordigd, loopt de schade voor Zuid-Koreaanse exporteurs in hoog tempo op. Kita zegt dat door de handel in Chinese ‘knock-offs’ de Zuid-Koreaanse export dit jaar voor 14,5 miljard dollar wordt benadeeld. Dat is 5 procent van de totale Koreaanse export.

Chinese imitaties werden tot twee, drie jaar geleden alleen verhandeld in China zelf, maar dringen nu ook door in Afrika, het Midden-Oosten en Rusland. Daar worden Samsung-telefoons op de markt gebracht onder de naam Semsung of Samesong, de Koreaanse Any Calltelefoons worden verhandeld als Amycall.

Volgens Kita lijkt de QQ, de auto die het Chinese Chery Automobile exporteert naar Latijns-Amerika, verdacht veel op de GM Dewoo’s Matiz. Alle Zuid-Koreaanse automakers, Hyundai voorop, klagen over handel in producten onder hun naam, die in werkelijkheid Chinese namaak zijn.

Kita in Seoul vindt dat China harder moet optreden tegen de producenten en de acties niet moet beperken tot het onderscheppen van incidentele scheepsladingen.