'2012' is niet zijn eerste ondergangsorgasme

Ronald Emmerich geeft de mensheid in ‘2012’ nog maar drie jaar. Zijn bijnaam is niet voor niets ‘The Master of Disaster’.

De cirkel is rond. In 1984 studeerde Ronald Emmerich (1955) af aan de Filmacademie in München met de scienfictionfilm Das Arche Noah Prinzip, waarin weliswaar de eeuwige wereldvrede is aangebroken, maar de rust op aarde wordt bedreigd door een ruimtestation dat in staat is om overal ter wereld het weer te bepalen. Massavernietigingswapens mogen dan uitgebannen zijn, een eenvoudige storm of overstroming kan nog veel ergere gevolgen hebben.

Tien films en diverse apocalypsen verder kunnen we gerust zeggen dat Emmerich een preoccupatie met het einde der tijden heeft. In het ruim tweeënhalf uur durende ondergangsorgasme 2012 dat vanaf deze week de bioscopen onveilig maakt, bedreigen wederom stormen en overstromingen de mensheid. Maar nu in de meest geavanceerde Computer Generated Images (CGI). En met een hightech ark van Noach. Ronald Emmerich houdt van boemklats, van nachtmerries over het einde der tijden, over de aarde die opensplijt en andere bijbelse metaforen. Zogenaamd met nobele redenen: de man is een fanatiek milieuactivist en strijder voor gelijke burgerrechten voor homoseksuelen. Maar ondertussen liet hij met evenveel plezier als ernst in Independence Day (1996) het Witte Huis al bombarderen door vijandige aliens, een gemuteerde superhagedis door New York banjeren (Godzilla, 1998) en een ijsstorm over de aarde razen in The Day after Tomorrow (2004).

En nu is het dan tijd voor de doemsdag aller doemsdagen: het einde van de Maya-kalender op 21 december 2012, die volgens vele het volgende Armageddon aankondigt. Ronald Emmerich neemt zijn rampen uiterst serieus.

Over waarom Emmerich – inmiddels bijgenaamd ‘The King of Disaster Movies’ en ‘The Master of Disaster’ – de aarde keer op keer laat vergaan, blijft hij vaak een beetje vaag. Hij heeft eens gezegd dat het in feite allemaal remakes van zijn afstudeerfilm zijn. En dat hij geïnteresseerd is in beelden die verder gaan dan alles wat we ons bij gewone destructie voorstellen.

In de Time Out van Londen staat deze week tips hoe je je eigen Emmerich kunt maken. Volgens de regisseur zelf: zoek een complottheorie of apocalyptisch visioen op internet, zet de wetenschap naar je hand, geef ‘special effects’ de hoofdrol, zorg voor een politiek tintje, voeg religieuze metaforen toe en klaar is kees. Waarvan akte. Vanaf deze week is de film te zien in 123 bioscopen, bij succes volgt daarna wellicht een tv-serie met als werktitel 2013. Over de restanten van de mensheid die de aarde na de ondergang opnieuw bevolken. Iets te tam en kleinschalig voor Emmerich vermoedelijk.